Eliasson (FP): Värna möjligheten att själv få välja hjälpmedel

För en tid sedan gav regeringen ett antal uppdrag till Socialstyrelsen inom hjälpmedelsområdet. De handlar bland annat om att på olika områden utveckla kunskapsstöd till sjukvårdshuvudmän och förskrivare på hjälpmedelsområdet, samt att utveckla statistik och på andra sätt samla in kunskap om regelverk, förskrivning och kostnadsutveckling. Nu lägger regeringen en död hand över arbetet med att låta människor med funktionsnedsättning själva välja sina hjälpmedel. Om detta har riksdagsledamoten Bengt Eliasson (FP) ställt en fråga till statsrådet Åsa Regnér.

– Till skillnad från regeringen så tycker jag att brukarnas inflytande över sina hjälpmedel ska öka, det säger Bengt Eliasson (FP) i en kommentar.

– För de som inte berörs kan detta tyckas vara en mindre fråga, men den är i själva verket djupt ideologisk. Folkpartiet står för valfrihet, egenmakt och självbestämmande – regeringen hyllar konformation. Det här är nära nog ett branschstöd till de som producerar landstingsgrå målarfärg, avslutar Eliasson.

Frågan bifogas.

Folkpartiets pressjour: 070-854 90 20