• Liberalerna/

Erik Ullenhag (FP): Bra att satsning på romsk inkludering fortsätter, men regeringens ambitionssänkning oroar

Erik Ullenhag tog som statsråd initiativ till Alliansregeringens arbete för att förbättra situationen för Sveriges romer. Bland annat presenterandes en strategi för romsk inkludering som gäller åren 2012-2032, en vitbok om övergrepp och kränkningar av romer under svenskt 1900-tal arbetades fram och en kommission mot antiziganism tillsattes.

Vidare har Erik Ullenhag som riksdagsledamot lagt fram en motion om fortsatt arbete mot antiziganism. Motionen innehåller ett antal centrala utgångspunkter för det fortsatta arbetet som riksdagens samtliga partier förutom SD nu också står bakom.

Regeringen har idag aviserat att arbetet med strategin för romsk inkludering tillförs 13 miljoner kronor årligen för perioden 2016-2019. Detta är en ambitionssänkning i förhållande till 2014 och 2015 då Alliansen avsatte 16,5 miljoner för arbetet för den nationella minoriteten romer.

– Jag välkomnar att regeringen fortsätter arbetet för romsk inkludering men jag är samtidigt oroad över regeringens ambitionssänkning. Vi behöver fortsätta arbetet mot antiziganism och för romsk inkludering och då behövs mer resurser inte mindre. Nästa steg i arbetet för borde vara att en form av romsk språk- och kulturinstitution inrättas, men en sådan satsning ryms inte inom regeringens föreslagna medel, säger Erik Ullenhag, gruppledare för Folkpartiet.

Adam Alfredsson, pressekreterare åt Erik Ullenhag
070-2986790, adam.alfredsson@riksdagen.se