Erik Ullenhag (FP) kommenterar överskottsmålet

– Överskottsmålet har tjänat Sverige väl och bidragit till att Sverige står starkt rustat. Målet ska därför inte lättvindigt överges. De svenska ladorna är dock så välfyllda och statsskulden så pass låg att det nu finns förutsättningar för att se över målet. Det är dock centralt att det finns någon form av ankare för den ekonomiska politiken. Ett alternativ till ett överskottsmål skulle kunna vara att statsskulden inte får växa över en viss nivå, säger Erik Ullenhag.

– Det är samtidigt svårt att inte tolka regeringens och vänsterpartiets kommentarer idag som att de vill ge sig själva möjlighet att finansiera mer av konsumtion och vänsterpolitik. Folkpartiet kommer inte medverka till regler som möjliggör detta. Ett framtida ökat budgetutrymme ska användas till produktiva investeringar, inte till konsumtion och bidrag, fortsätter Ullenhag.

– Regeringens ryckighet i den ekonomiska politiken inger också oro. För ett par månader sedan talade finansminister Magdalena Andersson om ”tomma lador”, nu beskriver hon de svenska statsfinanserna som så välskötta att det är dags att överge överskottsmålet, avslutar Ullenahg.

Adam Alfredsson, pressekreterare (FP)
adam.alfredsson@riksdagen.se, 070-2986790