Gabrielsson (FP): Brist i stödet till utsatta barn oacceptabelt

– Att hjälpa utsatta barn är ett av det svåraste jobb man kan ha. Då behöver man erfarenhet, ständig vidareutbildning, stöd och hjälp samt ett tydligt ledarskap för att finna det som kan hjälpa barn och ungdomar. Så fungerar det i många kommuner idag, men långt ifrån i alla kommuner.

Det säger Lennart Gabrielsson (FP), kommunalpolitiska rådets ordförande, med anledning av Akademikerförbundet SSR:s uppvaktning på Socialdepartementet idag. Förbundet ordförande Heike Erkers vill genom besöket bland annat att lyfta situationen inom den sociala barn- och ungdomsvården och behovet av en nationell handlingsplan.

– Ett utsatt barn behöver kompetenta och erfarna socialsekreterare att vända sig till när vuxenvärlden havererat. Det förutsätter att våra socialsekreterare på många håll får bättre arbetsförutsättningar. I en del kommuner är socialsekreterarna en stor bristvara. Detta får konsekvensen att mycket svåra ärenden läggs på oerfarna socialsekreterare.

– Man måste ges tid om man skall klara av att lyssna på barn och ungdomar. Många ärenden är svåra och ändrar sig över tid. Att ständigt tvingas byta socialsekreterare är inte bra för våra ungdomar. Ungdomarna, rättssäkerheten och personalens förutsättningar behöver ett nationellt samtal för att samhällets ansvar skall bli det bästa vi kan erbjuda, avslutar Gabrielsson.

Lennart Gabrielsson (FP)

070-5435122, lennart.gabrielsson@sollentuna.se