Granbom Ellison (FP): Ett stort steg mot öppenhet om partiernas inkomster

– Sverige är i dagsläget en av de få demokratier som helt saknar lagreglering om hur partierna ska redovisa varifrån de får sina inkomster. I dag tas ett stort steg för att täppa till denna brist i det demokratiska systemet.

Det säger Karin Granbom Ellison, riksdagsledamot (FP) i konstitutionsutskottet, med anledning av att justitiedepartement i dag meddelat att ett utkast till lagstiftning snart kommer att skickas ut för remissbehandling.

– Lagstiftningen måste också gälla de kandidater som blir invalda i kommun, landsting, riksdag och Europaparlamentet. Detta är av största vikt eftersom personvalet troligen kommer att få större genomslag framöver.

– Folkpartiet har arbetat hårt för en lagreglering, och vi är mycket måna om att en genomarbetad lagstiftning finns på plats till nästa års val.

– Lagen bör vara enkel och tydlig, så att den bidrar till transparens och rättssäkerhet såväl för de partiaktiva som för dem som vill granska partierna. Nu kommer vi att lyssna på remissinstanserna och göra en noggrann analys innan det slutliga lagförslaget utformas. Det är också en styrka om lagen kan ha bred uppslutning i riksdagen.

– En lagstiftning om redovisning av partiernas och de folkvaldas intäkter är en pusselbit i arbetet för att hålla Sverige fritt från korruption, avslutar Karin Granbom Ellison (FP).

Karin Granbom Ellison (FP)

Riksdagsledamot

070-270 44 38, karin.granbom.ellison@riksdagen.se