Haddad (FP): Fel av regeringen att skrota utredning om Arbetsförmedlingen

Under dagens interpellationsdebatt på initiativ av Folkpartiets Roger Haddad, arbetsmarknadspolitisk- och integrationspolitisk talesperson, presenterade arbetsmarknadsministern Ylva Johansson nyheten att utredningen om Arbetsförmedlingens framtida uppdrag skrotas. En nyhet som tyvärr inte var oväntat för Haddad.

– Arbetsmarknadsministern har steg för steg slagit sönder utredningen. Man har agerat helt emot sin egen regeringsförklaring, utredningens intentioner, entledigat den statliga utredaren och inte presenterat några nya direktiv. Men det är mycket allvarligt att lägga ner en utredning vars syfte var att sätta den mest kritiserade myndigheteten under lupp och återkomma med reformförslag, säger Roger Haddad.

Folkpartiet har i Alliansregeringen kämpat för att få tillstånd en utredning som skulle titta på Arbetsförmedlingens uppdrag som har bäring både på integrationspolitiken och arbetsmarknadspolitiken.

– Alliansregeringen tillsatte en utredning med uppgift att helt genomlysa myndighetens uppdrag. Utredaren skulle titta på styrningen, inslaget av privata utförare av olika tjänster och hur andra länder arbetar. Arbetsförmedlingens uppdrag är för brett, resurser som anslås används inte och resultatet att förmedla arbete är inte tillfredsställande. En våt filt kommer nu att läggas över det välbehövliga reformarbetet, avslutar Haddad.

Roger Haddad, riksdagsledamot (FP)
arbetsmarknads - och integrationspolitisk talesperson.