Haddad (FP): Riksdagen kör över regeringen inom rättspolitiken

Roger Haddad, riksdagsledamot för Västmanland och rättspolitisk talesperson, meddelar idag att riksdagen kommer besluta om 17 tillkännagivanden till regeringen inom det straffrättsliga området. Kammaren debatterar förslagen under onsdagen och inom flera områden kör oppositionen över regeringspartierna. Bland annat berör det arbetet mot människohandel, snatteri, arbetet mot terroristorganisationer samt åtgärder mot bedrägeribrott.

– Min motion om tuffare krav på att förebygga och förhindra bedrägeribrott kommer att bifallas av en majoritet i justitieutskottet, därmed är vägen öppen för riksdagen att fatta beslut under onsdagen, säger Roger Haddad i en kommentar.

Roger Haddad anser att det idag är alldeles för lätt att kapa andra personer identitet, exempelvis handla i en annan persons namn.

– Bedrägerierna har ökat dramatiskt, väldigt många människor drabbas hårt.

Haddad anser också att kontrollen idag är alldeles för dålig och vill se skärpningar.

– Det viktigaste är att vi vill kriminalisera ID-stöld och detta kommer vi idag också att tillkännage för regeringen. Därför måste regeringen återkomma med ett sådant förslag till riksdagen, avslutar Roger Haddad (FP) i en kommentar.

Roger Haddad (FP)
Riksdagsledamot för Västmanland, från Västerås