Haddad (FP): Traineejobb löser inte kompetensbehovet

Folkpartiet liberalernas talesperson i arbetsmarknadspolitiska och integrationspolitiska frågor, Roger Haddad, kommenterar S/MP-regeringens arbetsmarknadsutspel.

– Socialdemokraterna och Miljöpartiet lovar ungdomar jobb som inte finns. Vi politiker kan inte garantera arbetssökande unga jobb, utan de arbetstillfällena skapas i offentliga och privata företag. Det vi måste göra är att fortsätta förändra utbildningspolitiken så att fler lämnar skolan med bättre förkunskaper och förutsättningar att direkt ta sig in i arbetslivet eller vidare till högre studier, säger Roger Haddad (FP).

– Det är vidare en käftsmäll mot en mycket viktig yrkeskår – inom äldreomsorgen och skolan – att regeringen nu vill lösa det stora kompetensbehovet med att erbjuda ett antal tusen tranieeplatser, som ska in och bedriva och ta ansvar för våra viktigaste samhällsfunktioner. Med detta bidrar man inte till att höja undersköterskornas och lärarnas status, snarare tvärtom, menar Haddad.

– Nu avvaktar vi hela budgeten, men Folkpartiet är inte främmande för att driva linjen att bryta ut den del som berör traineeplatser. Det är ett förslag som saknar stöd i berörda verksamheter, det är inte riktiga jobb för de som berörs och vi måste åter ha fokus på det som håller unga utanför arbetsmarknaden. Folkpartiet menar att det handlar om arbetsrätten, arbetsgivaravgifter och andra skatter som måste ses över, avslutar Roger Haddad (fp).

Roger Haddad (fp)
Riksdagsledamot för Västmanland