Hamilton (FP): Löfvens förslag om billigare byggkrediter ett slag i luften

Löfvens förslag om billigare byggkrediter med SBAB ger inte varken fler lägenheter eller lägre hyror, men väl ökade vinster hos byggbolagen.

– Stefan Löfvens SBAB-satsning med billigare byggkrediter skulle inte ge fler bostäder, men väl större vinster för byggbolagen. Det råder ingen kapitalbrist i Sverige utan tvärtom ett överflöd. De projekt som stupar på avkastningskraven vid rekordlåga 0,75 procents riksbanksränta bör sannolikt inte genomföras, säger Carl B Hamilton (FP).

– Att det byggs för lite beror inte på kapitalbrist utan på en rad andra faktorer som kvävande och utdragna planprocesser, krångliga fördyrande bestämmelser; det vill säga för många regleringar. Om man som Löfven föreslår bara tillhandahåller subventionerade krediter kommer vinsterna av detta att gå rakt ned i de regleringskunniga byggbolagens fickor och resulterar varken i fler bostäder eller lägre hyror.

– Alliansregeringens avregleringslinje – med ett effektivare utnyttjande av existerande bostadsbestånd, och enklare och billigare nybyggnadsregler – är rätt väg att gå för att minska bostadsbristen. Den typen av åtgärder bör snabbas på ytterligare. Skulle oppositionen vinna valet skulle följaktligen bostadsbristen förvärras eftersom deras felaktiga kapitalbrist-analys i en starkt reglerad marknad är helt fel väg att gå, avslutar Carl B Hamilton.

Carl B Hamilton

Riksdagsledamot