Johan Pehrson (FP): Dagens överenskommelse ett dråpslag för valfrihet i välfärden

Dagens uppgörelse mellan regeringen och Vänsterpartiet om privata aktörer i välfärden är inget annat än ett dråpslag mot valfrihet och företagande. På punkt efter punkt presenteras bredsidor som samlat skulle försvåra eller omöjliggöra privata alternativ i välfärden. Det är tydligt att den linje som Socialdemokraterna företrätt fått stå tillbaka för Vänsterpartiets iver att avskaffa valfrihet och företagande.

– Bara här i Örebro län går varje dag mer än 5 000 personer till jobbet inom välfärden i privat regi. Här i länet finns 16 friskolor som drivs i aktiebolagsform. Beskedet till dem är tydligt från Stefan Löfven – det är dags att slå igen. Löfven ser bara till skolformen, jag ser till eleverna, säger Johan Pehrson (FP), riksdagsledamot för Örebro län.

Dagens överenskommelse försvårar inte enbart för friskolor att fortsätta verka, utan försvårar även framtida överenskommelser.

– Jag blir uppgiven. En förutsättning för att träffa nya överenskommelsen är att hålla de gamla. Redan första veckan vid makten bryter Löfven överenskommelsen om friskolor. Samarbetsregeringen gör inte skäl för sitt namn. Det är bekymmersamt för framtiden, avslutar Johan Pehrson.

Folkpartiet presstjänst 070-854 90 20