Johan Pehrson lämnar Riksdagen under våren 2015

Under april 2015 kommer Johan Pehrson att lämna uppdraget som riksdagsledamot för Örebro län för att övergå till uppdrag i näringslivet.

- Jag har haft förmånen att företräda Folkpartiet liberalerna Örebro län i Riksdagen sedan 1998. Jag har burit mitt ansvar i såväl regeringsställning som i opposition. Under mina 17 år i Riksdagen har jag haft uppdrag som partisekreterare, utskottsordförande och gruppledare. Jag har bland annat företrätt Folkpartiet liberalerna i Europarådet och Riksbankens styrelse. Jag har fått ett starkt stöd i mitt uppdrag vilket bland annat manifesterats av att jag blivit vald till Riksdagen fem gånger, säger Johan Pehrson.

- Mitt politiska engagemang för det liberala samhällsbygget upphör inte med detta. Men det får nu en annan form. Få saker är viktigare i samhällsbygget än att skapa förutsättningar för små och medelstora företag att växa. Jag kommer att tillsammans med partners i vårt egna företag förvärva, förädla och utveckla svenska mindre företag. Det kommer även att innebära operativt arbete i dessa bolag, avslutar Pehrson.

Johan Pehrson efterträds av Christina Örnebjär under våren. Örnebjär är för närvarande oppositionsråd för Folkpartiet i Kumla kommun.

Adam Alfredsson, pressekreterare (FP)