Kamil (FP): Glädjande med förbättrade skolresultat i Gottsunda

Det är mycket glädjande att se att den tidigare kraftiga ökningen av utanförskapet har brutits och att kurvan har planat ut. I Gottsunda ligger skolresultaten nu väl i nivå med rikssnittet.

Det säger Ismail Kamil, riksdagsledamot (FP), Uppsala, med anledning av att Erik Ullenhag, integrationsminister och vice partiordförande (FP) idag tisdag 27 maj presenterade en uppföljning av den så kallade utanförskapets karta*. Utanförskapets karta mäter sysselsättningsnivå, skolresultat och valdeltagande i storstadsområdenas grannskapsområden och i övriga landets valdistrikt. Dagens rapport presenterar utvecklingen mellan 2006-2012.

Utmaningarna beträffande skolresultat är fortfarande stora, men trenden går åt rätt håll och visar att alliansens politik har varit positiv, säger Kamil.

Rapporten i sin helhet finns att läsa här: http://www.folkpartiet.se/dokument/rapporter/utanforskapets-karta-2014/

Ismail Kamil, riksdagsledamot
070-824 74 36, ismail.kamil@riksdagen.se

Folkpartiets presstjänst: 070-854 90 20

* För att ett område ska klassas som utanförskapsområde finns två kriterier:
2. Antingen skolresultaten eller valdeltagandet ska ligga under 70 procent.

Snabbfakta

* För att ett område ska klassas som utanförskapsområde finns två kriterier: 1. Sysselsättningen ska ligga under 60 procent för personer mellan 20 och 64 år. 2. Antingen skolresultaten eller valdeltagandet ska ligga under 70 procent.