Karlsbro (L): “Ett makabert beslut av Nobelstiftelsen”

Nobelstiftelsen har beslutat att i år åter bjuda in ambassadörerna för Ryssland, Belarus och Iran till prisceremonin för Nobelpriset. Förra året blev ambassadörerna inte inbjudna, vilket beskrivs som ett undantag på grund av den politiska utvecklingen.

Att ambassadörerna åter bjuds in kallar Karin Karlsbro, Liberalernas Europaparlamentariker och vice ordförande i parlamentets Belarus-delegation, ett makabert beslut.

“Det är obegripligt att höra Nobelstiftelsen resonera som om kriget, förtrycket och terrorn inte fortsatt, och pågår, med oförminskad styrka.

Förra året tilldelades de ännu fängslade frihetskämparna i Belarus demokratirörelse Nobels fredspris, och i år är det deras förtryckare som välkomnas i de fina salongerna. Medan Rysslands krig mot Ukraina skördar oskyldiga människors liv bjuds Putins företrädare i Sverige på glamour. Ambassadörer som representerar länder som styrs av bödlar och terrorister, är efterlysta från Haag och ligger under omvärldens sanktioner, har ingen plats i dessa rum.

Jag beklagar djupt att Nobelstiftelsen med detta beslut går emot EU:s gemensamma ansträngningar för att stoppa dessa regimer i en tid där sammanhållningen är vårt viktigaste verktyg för att stå enade för fred och frihet” säger Karlsbro.

För ytterligare kommentarer eller frågor kontakta:
Linnéa Bjärum
linnea.bjarum@europarl.europa.eu