L: Alla ska göra värnplikt

Alla män och kvinnor som mönstrar och bedöms lämpliga ska göra en tre månaders grundläggande militär utbildning, föreslår idag Liberalerna. En militär grundutbildning för alla är nödvändigt för att försvara Sverige.

Kriget i Ukraina visar behovet av ett uthålligt folkligt försvar. Fördelen med förslaget är att det bidrar till att avhålla en möjlig angripare från attacker, säger Allan Widman, försvarspolitisk talesperson för Liberalerna.

Försvaret behöver förutsättningar att stärka både armén, marinen och flygvapnet. Antalet anställda och värnpliktiga i krisorganisationen bör öka, ny materiel tillföras och det civila försvaret stärkas i samma takt som det militära. För att stärka Sveriges samlade försvarsförmåga ska fler vapenföra än idag genomgå en grundläggande militär utbildning. Civil plikttjänstgöring ska finnas som alternativ.

Rysslands anfallskrig på Ukraina har kastat in Europa i den värsta säkerhetspolitiska krisen sedan andra världskriget. Försvaret av landet och medborgarnas trygghet och säkerhet är politikens viktigaste uppgift. Nu är det viktigt att Sverige får ett robust försvar, säger Widman.

I nästan åtta år har den socialdemokratiska regeringen velat stoppa en stor upprustning av försvaret. Liberalerna har varit för att rusta upp försvaret mot hotet från Putin i över tio år, och för tjugo år sedan var Liberalerna första riksdagsparti som sa ja till svenskt Natomedlemskap.

Liberalernas pressjour, 070-854 90 20