Lars Tysklind (FP): Folkpartiet satsar 15 miljoner på rena stränder

Folkpartiet föreslår därför i sin vårbudgetmotion att Havs- och vattenmyndigheten ska 15 miljoner kronor att fördela till kommuner för städning av stränder. Nedskräpningen av våra hav är ett av vår tids största miljöproblem. Haven håller på att förvandlas till stora soptippar och skräpet flyter i land till våra stränder. Bohusläns kust anses vara mest drabbad i Sverige på grund av sitt geografiska läge och omgivande strömmar. Det marina skräpet som flyter i land är skadligt för såväl fiskerinäringen som för djur och natur. Nedskräpningen beräknas kosta de svenska västkustfiskarna ca 10 miljoner kronor varje år.

Städningen av stränderna kostar kommunerna stora belopp varje år, men åtgärderna för städning är inte tillräckliga. I haven och på stränderna ökar mängderna av skräp. Den svenska havskusten måste återkommande städas från skräp såsom plast. Frågan om ansvaret för kostnaderna för städningen har varit oklara men bör ses som ett delat ansvar mellan stat och kommun där det är rimligt att staten går in och finansierar en större del.

- Våra hav och kuster håller på att förvandlas till soptippar och skräpet vållar stor skada. Bohusläns kust är hårt drabbat. Så kallad mikroplast tar sig in i näringskedjan och är skadligt för människor, djur och natur. Skräpet måste bort och kommunerna behöver få statligt bidrag för att återkommande kunna städa stränderna. Jag är personligen glad över att vi i Folkpartiet gör denna prioritering, säger Lars Tysklind miljöpolitisk talesperson för Folkpartiet och riksdagsledamot från Bohuslän.

Lars Tysklind, miljöpolitisk talesperson för Folkpartiet

Folkpartiets pressjour: 070-8549020