Liberalerna: Trion som vill bli partiledare för Liberalerna

Liberalernas valberedning presenterar idag de tre kandidater som har starkast stöd att efterträda Jan Björklund vid ett extra landsmöte den 28 juni. Kandidaterna som föreslås är Johan Pehrson, Nyamko Sabuni och Erik Ullenhag.

Liberalernas valberedning eftersträvar en öppen, transparent och demokratisk process i valet av en ny partiledare. Under våren har förbunden, sidoorganisationer och medlemmar föreslagit tänkbara kandidater och valberedningen har också genomfört ett flertal intervjuer.

– Liberalerna kan glädja sig åt att det finns flera lämpliga och tänkbara partiledare. Valberedningen har haft en grannlaga uppgift att föra fram dem som vi anser bäst lämpade att leda vårt parti. Den liberala samhällsmodellen är under press och Liberalerna som parti har ett tufft utgångsläge. Det här är kanske ett av de viktigaste partiledarval vårt parti har ställts inför, säger Olle Schmidt, valberedningens ordförande.

Efter en omfattande process föreslår en enig valberedning Johan Pehrson, Nyamko Sabuni och Erik Ullenhag som kandidater till att efterträda Jan Björklund som partiledare.

– Valberedningen är övertygad om att alla tre har förmågan att samla de liberala krafterna i hela Sverige. De har alla en mångårig och bred politisk bakgrund, men de har också skaffat sig erfarenheter utanför politiken. Johan Pehrson, Nyamko Sabuni och Erik Ullenhag är var och en på sitt personliga sätt högst lämpliga att bli partiledare för Liberalerna. De uppfyller kraven på ideologisk klokskap och fasthet, och kan samtidigt med hänsyn till tidens förutsättningar mejsla ut en strategi och ett program för framtiden för Sveriges liberala parti, avslutar Olle Schmidt, valberedningens ordförande.

Kandidaterna:
Här finns mer information om de tre partiledarkandidaterna: https://www.liberalerna.se/liberalerna-valjer-ny-partiledare

Processen:
Processen att välja en ny partiledare går in i en ny fas i och med att valberedningen presenterat tre kandidater. Med start den 3 juni kommer det genomföras fyra utfrågningar med kandidaterna. Följande tider och platser gäller för utfrågningarna:

3 juni, 18.30: Stockholm, Clarion Hotel Stockholm
5 juni, 18.30: Göteborg, Scandic Hotel Rubinen
9 juni, 13.00: Umeå, Scandic Hotel Plaza
10 juni, 18.30: Lund, Hotel Lundia

Som en del i partiets process kommer Liberala Ungdomsförbundet dessutom att arrangera en särskild utfrågning den 4 juni. https://www.luf.se/utbildningar/hearing/

Media är välkomna att bevaka utfrågningarna. Ackreditering till valberedningens utfrågningar sker på följande länk: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeQIxoIePzWrw8kBEKROPD_gVBGYQWLpmlTGTGeRO_eDB59kA/viewform?usp=sf_link

Mellan den 10 juni och 18 juni uppmanas förbund och sidoorganisationer att nominera den kandidat som de förespråkar som partiledare. En ny partiledare väljs den 28 juni på ett extra landsmöte i Stockholm.

Olle Schmidt, valberedningens ordförande

Adam Alfredsson, pressekreterare Liberalerna