Lundström (FP): Regeringens byggsubventioner missar målet

För att öka nybyggnationen av hyresrätter föreslår regeringen att en stimulans för nybyggnation införs. Förslaget kommer att ingå i budgetpropositionen för 2016 och beräknas uppgå till 3,2 miljarder kronor per år.

– Regeringen föreslår åtgärder som inte kommer att bidra till snabba lösningar varken på kort eller lång sikt. Ekonomiska stimulanser är prövat flera gånger och dessa subventioner löste inte bostadsbristen då. Det är andra åtgärder som måste till, det säger Nina Lundström, ledamot i civilutskottet.

– Den svenska hyresmodellens framtid hänger på regeringens kommande förslag. Idag bygger modellen på att fastighetsägare och hyresgästförening förhandlar om hyran. Regeringens ambition att sätta hyrestak kopplat till subventioner kommer att leda in Sverige i en annan hyresmodell. Kommer bostäderna även ha en högsta inkomstgräns?

– Bostadsbristen är ett hinder för framväxten av nya jobb i Sverige. Tillgången till en egen bostad påverkar hela samhället och möjligheten till arbete och studier. I detta läge behövs snabba insatser för att lätta på regelbördan och krångel. Regeringen förhalar ny bullerförordning. Byggandet av just små hyresrätter för ungdomar och studerande i kollektivtrafiknära lägen hämmas av att bullerregler stoppar byggandet. Regeringen kan när som helst vidta åtgärder kring bullerreglerna. Detta skulle påverka bostadsbyggandet och påverka möjligheten att bygga små hyresrätterna, avslutar Lundström.

Nina Lundström, ledamot i civilutskottet

nina.lundstrom@folkpartiet.se, 08-786 48 53