Mats Persson (FP): Finansministerns dubbelstöt mot ideella föreningar

Idag har Magdalena Andersson besökt skatteutskottet angående den aktuella frågan om momsbeläggning av secondhandförsäljning. Under gårdagen meddelande Andersson att hon är öppen för en förändring. Men förändringen kommer för sent. Detta anser Mats Persson, skattepolitisk talesperson för Folkpartiet.

– Igår meddelade Röda Korset i Umeå att man lägger ner sin secondhandförsäljning. Regeringen agerar för sent, med brist på konkreta åtgärder och utan en tidsplan. Konsekvensen av detta ser vi tyvärr i Umeå.

– Andersson väljer också i samma veva att ta bort avdragsrätten för gåvor till ideella organisationer. Kriget rasar i Syrien och hjälporganisationer arbetar för fullt med att hjälpa människor i nöd. Då väljer regeringen att föreslå att avdragsrätten för gåvor till ideell verksamhet ska slopas. Regeringens politik för ideella organisationer är ett dråpslag och en dubbelstöt mot solidariteten.

Mats Persson, skattepolitisk talesperson (FP)

Folkpartiets presstjänst: 070-8549020