Mauricio Rojas är ny integrationspolitisk rådgivare för Liberalerna

I dag har Nyamko Sabuni presenterat Mauricio Rojas som integrationspolitisk rådgivare på Liberalernas riksdagskansli. Mauricio är docent i ekonomisk historia och har en bakgrund i dåvarande Folkpartiet Liberalerna som integrationspolitisk talesperson. Mauricio är författare till ett 30-tal böcker och var riksdagsledamot för Folkpartiet 2002-2008. Han var drivande i dåvarande Folkpartiets integrationspolitik inför valet 2002 som innefattade bland annat krav om språktest för medborgarskap samt tog fram Utanförskapets karta år 2004. Mauricio kommer vara en viktig del av Liberalernas arbete i att fortsätta ta fram politik för att Sverige ska vara möjligheternas land för alla.

- Integrationsfrågan är en av Liberalernas högst prioriterade och Mauricio Rojas var tidig med att identifiera lösningar på samhällsproblem kopplat till misslyckad integration. En liberal och borgerlig regerings integrationspolitik ska genomföras direkt efter valet och jag är glad att Mauricio vill vara med på denna viktiga resa och bistå med sina kunskaper och erfarenheter, säger Nyamko Sabuni, partiledare för Liberalerna.

Mauricio kommer inleda sitt arbete hos Liberalerna med att ur partiets perspektiv förbereda agendan för en framtida borgerlig regerings integrationspolitik.

- Det finns ett bortglömt Sverige som vuxit fram med områden som präglas av utanförskap och segregation. Varningsklockorna har ringt i årtionden och regeringen har helt misslyckats med att öka tryggheten i utsatta områden. Kriminella gäng och klaner måste stoppas. Det kräver skärpt lagstiftning och långsiktiga lösningar för skolan och arbetslinjen, säger Mauricio Rojas.

Vid frågor, kontakta Liberalernas presstjänst på 070 854 90 20 (ej sms) eller på press@liberalerna.se