Nya uppdrag i Europaparlamentet för Karlsbro (L)

Liberalernas Europaparlamentariker Karin Karlsbro har idag valts till vice ordförande i Europaparlamentets internationella handelsutskott och tar även plats i miljöutskottet, fiskeriutskottet  samt delegationen till USA.

Liberalernas Europaparlamentariker Karin Karlsbro fortsätter ytterligare en mandatperiod i internationella handelsutskottet (INTA) där hon också fått förtroendet att vara en av utskottets vice ordföranden. Karlsbro kommer också att vara vice gruppledare för Renew Europe i handelsutskottet.

“Jag är mycket glad för förtroendet att axla en tyngre roll i handelsutskottet i en tid där handelspolitiken kommer att spela en central roll” säger Karlsbro

Hon fortsätter också arbeta i miljöutskottet miljöutskottet (ENVI) samt tar plats i fiskeriutskottet (PECH) vilket gör att hon får en plattform för att arbeta för att skydda Östersjöns hotade sill och strömming. “Det glädjer mig att se att frågan engagerat i valrörelsen eftersom jag får sällskap av flera svenska kollegor i utskottet”, säger Karlsbro.

Utöver utskotten har parlamentet också delegationer och samarbeten med länder och regioner. Den här mandatperioden tar Karlsbro plats i delegationerna till USA, Indien och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA) som omfattar Norge, Lichtenstein och Island.

“Att fördjupa relationerna med USA, öka utbytet mellan EU och Indien och stärka banden mellan Norden och EU är viktigt i det osäkra läge världen befinner sig i”, säger Karin Karlsbro.

• Internationella handelsutskottet INTA (ledamot)
    Vice ordförande
    Vice gruppledare
  • Miljöutskottet ENVI (suppleant)