Nylander (FP): Dag(s) att bekänna färg i arbetsmarknadspolitiken

– Om vi vill ha en dynamisk arbetsmarknad som snabbt kan anpassa sig till strukturella förändringar, måste vi göra det tryggare för arbetstagare att byta jobb.

Det säger Christer Nylander, riksdagsledamot (FP) och arbetsmarknadspolitisk talesperson med anledning av dagens debatt om arbetsrätten i riksdagen. Folkpartiet liberalerna vill att alliansens arbetsmarknadspolitik förnyas, bland annat genom att turordningsreglerna ändras.

– Genom att låta kompetens väga tyngre i turordningsreglerna och höja taket i a-kassan de första 100 dagarna, minskar vi riskerna för dem som byter jobb, det skapar dynamik.

– Socialdemokraterna som nu vill framstå som näringslivets vän har mycket att förklara under dagens debatt. Nästan varje förslag de har i sina reservationer handlar om att försämra förutsättningarna för företag att möta den tuffa globala konkurrensen. Det är svårt att se hur en sådan politik kan leda till jobb och välstånd i Sverige.

Christer Nylander, riksdagsledamot (FP)

Makan Afshinnejad, pressansvarig (FP)