Nylander (FP): Förslag för ett starkare Skåne

Slå ihop kommuner, skapa en gemensam riksdagsvalkrets, bygg mer väg och järnväg och låt Skåne gå före i förstatligandet av skolan. Det är några av punkterna i en riksdagsmotion av Christer Nylander (FP) om strategiska satsningar för att stärka Skåne. Nylander är riksdagsledamot från Kristianstad och ordförande för Folkpartiet liberalerna i Skåne.

– Skåne har potential att bli en viktig tillväxtmotor i Sverige, säger Christer Nylander (FP). För att det ska bli verklighet krävs dock krafttag på ett antal områden. Företagsklimat, infrastruktur och utbildning är särskilt viktigt för Skåne som dagligen konkurrerar med Köpenhamnsområdet vad gäller företagsetableringar, investeringar och kunniga människor.

– Närheten till Tyskland måste också utnyttjas bättre, det vinner hela Sverige på. För att långsiktigt stärka Öresundsregionen bör en ny gränsöverskridande politisk struktur skapas som kan fatta strategiska beslut som ytterligare ökar integrationen.

Motionen bifogas.

Christer Nylander (FP), riksdagsledamot