Nylander (FP): Hög tid att följa upp tillgången till skolbibliotek

Ny statistik från Kungliga Biblioteket visar att många av skolbiblioteken inte uppfyller kraven. Enligt skollagen måste alla skolor ha ett bibliotek men endast 22 procent av de tillfrågade skolenheterna uppgav att de hade biblioteksverksamhet med bemanning på minst 20 timmar i veckan.

– Det är allvarligt att det till och med är skolor som svarat att de inte ens har en boksamling, säger Christer Nylander, vice ordförande i utbildningsutskottet (FP).

Folkpartiet drev igenom i regeringsställning att det i skollagen nu finns krav på både kommunala och fristående skolor att ha tillgång till skolbibliotek. Folkpartiet anser att alla skolor ska ha tillgång till bemannade skolbibliotek där bibliotekarien och läraren kan arbeta aktivt med lässtödjande arbete riktat mot eleverna.

– Folkpartiet har nyligen motionerat i riksdagen om att det är hög tid att följa upp hur skollagen efterlevs när det gäller skolbiblioteken. Biblioteket fyller en viktig funktion i elevernas utveckling och det är viktigt att det finns utbildad personal. Att bara ställa dit en bokhylla räcker inte, avslutar Christer Nylander.

Folkpartiets pressjour: 070-854 90 20