Nylander (FP): LO skadar den svenska modellen

LO blir allt tydligare en kampanjorganisation för Socialdemokraterna. I dagarna inleds en telemarketingkampanj för att få medlemmar att rösta på (S) i valen till EU-parlamentet och riksdagen.

– Om LO och dess medlemsförbund vore helt vanliga organisationer så skulle det inte vara något problem att de engagerar sig i valrörelsen. Men ett fackförbund är inte vilken organisation som helst. I och med den svenska modellen, där ett stort ansvar för arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor, juridiskt stöd vid tvist och anställningsskydd ligger på fackförbunden blir fackförbunden närmast att betraktas som en sorts myndighet, säger Christer Nylander (FP), arbetsmarknadspolitisk talesperson.

– Det är djupt problematiskt att LO och dess förbund blandar ihop sitt löntagaransvar med partipolitisk kampanj. På sikt riskerar det den svenska modellen. Det är inte en utveckling som skulle gagna vare sig arbetstagarna, arbetsgivarna eller Sverige som helhet. Bollen ligger nu hos Karl-Petter Thorvaldsson. Det är dags att sansa sig, avslutar Nylander.

Christer Nylander (FP), riksdagsledamot

christer.nylander@riksdagen.se, 070-252 28 22