Nylander (FP): Nej till höjd skatt på kärnkraftsreaktorer

– Den rödgröna regeringen säger sig vilja ha en bred energikommission och breda lösningar, men deras agerande talar ett helt annat språk. Det är meningslöst att delta i en energikommission om regeringen redan på förhand har bestämt sig för att till varje pris snabbavveckla kärnkraften. Ska regeringens inbjudan till samtal om energipolitiken kunna tas på allvar bör förslaget om höjd skatt på kärnkraftsreaktorer dras tillbaka.

Det säger Folkpartiets energipolitiske talesperson Christer Nylander med anledning av regeringens förslag om höjd skatt på kärnkraftsreaktorer. Folkpartiet ser gärna att utbudet av förnybar energi ökar, men ska vi klara klimatet och den svenska basindustrins konkurrenskraft behövs kärnkraft.

– Det är en orimlig ordning att det MP-styrda miljö- och energidepartement inledningsvis höjer skatter och avgifter för att motarbeta kärnkraftens konkurrenskraft, för att sedan be andra partier hjälpa till med att reda ut den uppkomna situationen. Regeringen bör dra tillbaka förslaget om höjd skatt på kärnkraftverk i avvaktan på energikommissionen slutsatser, avslutar Nylander.

Christer Nylander, riksdagsledamot (FP)
070-252 28 22, christer.nylander@riksdagen.se

Folkpartiets pressjour 0708-549020

Fakta.
I en promemoria som regeringen skickade ut på remiss inför budgetpropositionen föreslås att skatten på termisk effekt i kärnkraftsreaktorer höjs från 12 648 till 14 770 kronor per megawatt av högsta tillåtna termiska effekt och månad. Förslaget beräknas öka skatteintäkterna med ca 0,25 miljarder kronor.