Nylander (FP): Kommuner havererar i sitt huvudmannaskap

I en sammanställning av andelen behöriga lärare per kommun framkommer det att det skiljer sig enormt mellan olika kommuner. Sammanställningen, gjord av Nyhetsbyrån TT, visar att det skiljer nästan 50 procentenheter mellan den bästa och sämsta kommunen i behöriga lärare.

– Sammanställningen visar att skolan måste förstatligas. Kommuner havererar i sitt huvudmannaskap. Skolan har blivit ett postkodlotteri, där kvalitén på undervisningen beror på var man bor. För att öka likvärdigheten i den svenska skolan måste den förstatligas, säger Christer Nylander (FP), vice ordförande i utbildningsutskottet.

– Socialdemokraterna måste våga ta tag i frågan på helgens kongress. De sämsta kommunerna vad gäller behöriga lärare styrs alla av Socialdemokraterna. Stefan Löfvens partikamrater har misslyckas med sitt uppdrag. Även om det är smärtsamt för Löfven att erkänna, så måste eleverna sättas före vänskapsband med partikamrater, avslutar Nylander.

Adam Alfredsson, pressekreterare (FP)