Olle Schmidt (FP): Nu säger Europaparlamentet nej till ishockey-VM i Vitryssland!

Idag, den 12 september 2013, antog Europaparlamentet en rekommendation om situationen i Vitryssland. Europaparlamentariker Olle Schmidt (Fp) hade presenterat ett ändringsförslag där Internationella Ishockeyförbundet uppmanas att ändra beslutet att nästa år Ishockey-VM ska vara i Vitryska huvudstaden Minsk och Schmidts ändringsförslag antogs!

– Belarus är Europas sista diktatur och det enda landet i Europa som fortfarande utdömer och verkställer dödsstraff. Rättsprocesserna är osäkra, tortyr är inte ovanligt i fängelserna och alla grundläggande mänskliga rättigheter saknas, säger Olle Schmidt.

Schmidts ändringsförslag blev antaget med röstsiffrorna 341 för, 234 emot och 15 som avstod.

– Jag har länge varit kritisk till att landet ska få stå värd för Ishockey VM 2014. Det må handla om idrott, men det även är en stor politisk prestigevinst för Lukasjenko och att omvärlden accepterar regimens övergrepp på landets befolkning, kommenterar Olle Schmidt.

– Jag är därför mycket glad över att min kritik nu har fått stöd i Europaparlamentet. Vi har nu visat att idrott inte står över humanitet, och det är viktigt att ishockeyförbundet öppet och transparent klargör hur man resonerat, avslutar Olle Schmidt.

För mer information, kontakta oss gärna:
Olle Schmidt, Europaparlamentariker (FP): +46 705 34 10 64
Julia Lindholm, politiskt sakkunnig: +32 483 033 156