• Liberalerna/

Olle Schmidt (FP) uttalande under HBTQ-konferens i Latinamerika: HBT-personers mänskliga rättigheter måste garanteras!

Pressmeddelande från Folkpartiet Liberalerna i Europaparlamentet

Idag, fredagen den 18 oktober, är Europaparlamentariker Olle Schmidt i Antigua, Guatemala för Liberala Internationalen verkställande kommittées möte.  Olle Schmidt talar även i en paneldebatt om HBTQ-rättigheter i Latinamerika som anordnas av Folkpartiets biståndsstiftelse SILC. I panelen finns lokala aktivister, och talare från USA och Europa.

– Varje dag diskrimineras homosexuella, transpersoner och queerpersoner, de hotas, misshandlas, förföljs och till och med mördas. I över åttio länder runt omkring i världen är det olagligt med sexuella relationer mellan personer av samma kön. Det är sorgligt att vi inte kommit längre år 2013, säger europaparlamentariker Olle Schmidt.

HBTQ-rättigheter är på frammarsch i Latinamerika. I flera länder i Latinamerika finns lagstadgad rätt för homosexuella att gifta sig.

– Familjekonstellationer som avviker från idén om kärnfamiljen finns redan i vårt samhälle och har samma problem och stunder av lycka som kärnfamiljen. Det viktigaste är inte hur familjen ser ut, utan vilken kärlek och omsorg som finns i den. Mänskliga rättigheter är universella och ingen regim har rätt att begränsa dessa, understryker Olle Schmidt.

– Liberala värderingar har försvarat individens rätt i århundraden och det finns många utmaningar kvar.  Särskilt illa är det i Ryssland. Under den senaste två åren har diskriminerande lagstiftningar blivit realitet och de samkönade hatbrotten ökar dramatiskt. 80 procent av Rysslands HBTQ-medborgare uppger idag att de har planer på att lämna landet. EU-länderna bör garantera asyl eller uppehållstillstånd till den som förföljs i sitt hemland på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet, avslutar Schmidt.

För mer information, kontakta oss gärna:
Olle Schmidt, Europaparlamentariker (FP): +46 705 34 10 64
Julia Lindholm, politiskt sakkunnig: +32 483 033 156