Paulsen (FP): Stoppa antibiotikamaffian i Europa

– Veterinärer ska inte få bonusar från apotek och medicinbolag utifrån hur mycket antibiotika de säljer eller skriver ut. Det är dags att sätta stopp för antibiotikamaffan! Det säger Marit Paulsen (FP), som idag bjuder in bonderörelsens paraplyorganisation till Nibble gård.

WHO har slagit larm om att antibiotikaresistensen i världen är ett av de största hoten mot mänskligheten. Därför bjuder Marit Paulsen (FP) in Pekka Pesonen, generalsekreterare i COPA-COGECA, bonderörelsens paraplyorganisation i Europa, att besöka Nibble gård utanför Västerås. Sverige är världsledande i god djurhållning med lite antibiotika och Nibble gård var en av föregångarna. Tillsammans med Mr Pekka Pesonen vill Marit Paulsen få EU:s jordbruksministrar att ta hoten om antibiotikaresistens på allvar och inse att det är dags för EU att följa i Sveriges spår när det gäller djuruppfödning.

– Idag används antibiotikan som ett paraply för att dölja dålig djurhållning i många länder, säger Marit Paulsen.

– De svenska bönderna gjorde jobbet på 80-talet, nu är det dags för deras europeiska konkurrenter att följa efter. Alla djur behöver kärlek och inte kemikalier, avslutar Marit Paulsen.

Madeleine Sundqvist, pressekreterare åt Marit Paulsen (FP)

madeleine.sundqvist@folkpartiet.se, 070-854 90 63

Jonatan Ohlin, pressansvarig Folkpartiets riksdagskansli