Pehrson (FP): Hatbrotten i Örebro måste minska

Idag, onsdagen den 12 mars, informerar Erik Ullenhag (FP) och Beatrice Ask (M) att regeringen avser uppdra Rikspolisstyrelsen att polis och rättsväsende ska bli bättre på att arbeta mot brott med hatmotiv. Uppdraget är bland annat att öka kunskapen om hatbrott inom rättsväsendet så att fler av dessa brott anmäls.

– Ett demokratiskt samhälle kan aldrig tolerera hatbrott, därför är det viktigt att vi har mycket kunskap i frågan och arbetar med tydliga strategier för att förebygga och förhindra att dessa begås samt att lagföra de som gjort sig skyldiga till hatbrott. Regeringens besked i dag är ett tydligt besked om att vi tar denna fråga på mycket stort allvar, säger Johan Pehrson, rättspolitisk talesperson för Folkpartiet.

Örebro län sticker ut i hatbrottsstatistiken och ligger långt över riksgenomsnittet. Enligt Johan Pehrson behöver utvecklingen följas noggrant och polisen måste ta ett större grepp om frågan – inte bara nationellt utan även lokalt.

– Endast två län har fler anmälda hatbrott per invånare än Örebro län. Det är viktigt att polisen i Örebro högprioriterar hatbrott, avslutar Pehrson.

Johan Pehrson, riksdagsledamot Örebro län och rättspolitisk talesperson (FP)
johan.pehrson@riksdagen.se, 0703-43 96 14

Carolina Schale, presskontakt