Regeringen till Bryssel med Alliansens ståndpunkt

Idag sammanträder EU:s finansministrar i Bryssel. På dagordningen står bland att Europeiska Fonden för Strategiska Investeringar, den så kallade investeringsplanen. Fonden, som ska omsluta 315 miljarder euro, syftar till att investera i bland annat infrastruktur samt små- och medelstora företag som annars inte skulle erhållit finansiering.

Under fredagens EU-nämnd tvingade Alliansen regeringen att ändra sin ståndpunkt inför dagens möte. Sveriges ståndpunkt är nu eventuella budgetöverskridningar från fonden inte får leda till ökade medlemsavgifter utan ska ske genom omprioriteringar inom EU-budgeten.

- Jag glad över att regeringen efter samråd i EU-nämnden stramade upp sitt ställningstagande. Medlemsavgifter ska inte öka om fonden gör dåliga investeringar, säger Tina Acketoft, Folkpartiets ledamot i EU-nämnden.

- Som en varm anhängare av EU är det viktigt att våga vara kritisk till de delar som börjar gå överstyr eller som inte fungerar. En fond på 315 miljarder med offentliga garantier innebär en stor risk. Sveriges linje måste vara att säkra så att aldrig kan komma att leda till ökade kostnader för medlemsländerna, avslutar Tina Acketoft.

Folkpartiets presstjänst: 070-8549020