Schmidt (FP) besöker krisdrabbade Grekland

Pressmeddelande från Folkpartiet Liberalerna i Europaparlamentet

– Europas ekonomi är på väg att återhämta sig, men dessvärre ser det mörkt ut för Grekland. Landet har sedan 2010 redan fått två nödlån tillsammans värda 240 miljarder euro av Europeiska centralbanken, EU och Internationella valutafonden. Även om lågkonjunkturen gett med sig är landet fortfarande inte nära att nå de mål långivarna har efterfrågat, säger Olle Schmidt.

På söndag, den 25 augusti, reser Europaparlamentariker Olle Schmidt (FP) till Grekland för att besöka utsända från EU-rådet för ekonomiska och finansiella frågor samt Konstantinos Chatzidakis,minister för utveckling och konkurrenskraft. Schmidt ska även träffa företrädare för det grekiska parlamentet, fackföreningar samt Atens handelskammare.

– Grekland står även på tur att ta över ordförandeskapet i EU för våren 2014 och har bl.a. det stora ansvaret att driva förhandlingarna om handelsavtalet mellan EU och USA.  Det är verkligen min förhoppning att ordförandeskapet kan nyansera den idag negativa bilden av Grekland. Det ska bli mycket intressant att se hur inställningen är i Aten, avslutar Schmidt.

För mer information, kontakta oss gärna:
Olle Schmidt, Europaparlamentariker (FP): +46 705 34 10 64
Madeleine Sundqvist (pressansvarig): +46 708 54 90 63