Schmidt (FP): Försvara guldet och höj bucklan för Vitrysslands demokratikämpar

På fredag invigs Ishockey-VM i vitryska Minsk. Vitryssland, eller Belarus, är ett land som organisation Freedom House rankar i botten av listan av världens ofria länder. Politiska fångar, övervakning av meningsmotståndare och begränsad yttrandefrihet är några av problemen männoskorättsorganisationenerna pekar ut. Olle Schmidt, Europaparlamentariker för Folkpartiet, har länge varit kritisk till beslutet att ge VM till Minsk.

– Större krav borde ha ställts på Vitryssland för att landet skulle ha tilldelats mästerskapet. Ishockey är väldigt viktigt för landets diktator Lukasjenka och att stå värd för ett VM är en stor prestigevinst. Om ett villkor för att få arrangera mästerskapet hade varit att de politiska fångarna friges och oppositionspartierna gavs större utrymme hade mästerskapet haft positiva effekter på landet, menar Olle Schmidt.

– Idrott står inte över humanitet, och jag anser att Svenska Ishockeyförbundet och Christer Englund varit alltför undfallande i frågan om att ställa krav på respekt av mänskliga rättigheter i Vitryssland. Nu är det för sent och jag hoppas att Sveriges representanter tänker stå upp för demokrati och mänskliga rättigheter. Att reagera mot övergrepp är inte politik, det är anständighet, avslutar Olle Schmidt.

För mer information, kontakta:
Olle Schmidt, Europaparlamentariker (FP): +46 705 34 10 64
Julia Lindholm, sakkunnig: +32 483 033 156