Skåningen Mats Persson leder Folkpartiets Globaliseringskommission

Folkpartiet har idag tillsatt två kommissioner, en Globaliseringskommission och en Välfärdskommission. Dessa är en bärande del i Förnyelsen av Folkpartiets politik. Komissionerna ska arbeta öppet, och till sitt arbete knyta experter, forskare och debattörer. Arbetet kommer att bli underlag till Folkpartiets valplattform inför valet 2018. Ordförande för Globaliseringskommissionen är riksdagsledamot Mats Persson.

– Globaliseringen ställer Sverige inför stora utmaningar. Vi behöver vidta strukturella reformer för ett bättre företagsklimat, fler exportframgångar och ökade utländska investeringar. Men det handlar också om att reformer för att skapa en arbetsmarknad där alla behövs, inte minst i en tid när globaliseringen och digitalisering skruvar upp kunskapskraven även för enklare typer av arbeten, säger Globaliseringskommissionens ordförande Mats Persson.

– De senaste dagarnas varsel för Sony Mobile i Lund och Ericsson är allvarliga. Folkpartiet har idag initierat att riksdagen ska anordna en aktuell debatt om företagsklimatet för forskningsintensiva företag. För Sveriges framtida tillväxt krävs det att vi har ett bra företagsklimat för den forskningsintensiva industrin. Regeringens otydliga och olyckliga besked för energiförsörjningen, infrastrukturen och marginalskatterna oroar mig, avslutar Mats Persson.

Mats Persson (FP), riksdagsledamot från Lund.

Folkpartiets presstjänst: 070-8549020

Om Mats Persson:
Mats Persson är riksdagsledamot från Lund. Han är ekonom och försvarar under året in sin avhandling vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Mats var ordförande för Folkpartiets valanalysgrupp och var tidigare regionråd i Skåne.