Tina Acketoft (FP) ny EU-politisk talesperson för Folkpartiet

Tina Acketoft (FP) är tillbaka som riksdagsledamot. Tina ersätter Torkild Strandberg som blivit kommunalråd i Landskrona kommun. Tina har varit ledamot för Skåne län Västra sedan 2002 och var under förra mandatperioden gruppledare för Folkpartiet i utbildningsutskottet. Hon återvänder som ny vice gruppledare för Folkpartiets riksdagsgrupp och som EU-politisk talesperson tillika ledamot i EU-nämnden.

– Sverige behöver vara en tydlig EU-positiv röst där vi tillsammans arbetar för att lösa gemensamma problem och utmaningar samtidigt som vi säkerställer att EU står för demokrati, mänskliga rättigheter och utveckling, säger Tina Acketoft.

Tina Acketoft har ett långt och stort engagemang i Europafrågorna. Hon var Folkpartiets representant i Europarådets parlamentariska församling 2007-2014 som både rapportör och utskottsordförande.

– Vid sidan om utbildningspolitiken är EU-frågorna de som ligger mig varmast om hjärtat därför är jag både stolt ivrig att ge mig i kast med denna nya uppgift. Att Löfvens regering kategoriskt visat inte bara ett ointresse, utan också direkt okunskap om EU-arbetet gör det inte mindre utmanande. Regeringens första besked var att ta bort EU-ministerposten, vilket är en mycket olycklig signal, avslutar Acketoft.

Folkpartiets presstjänst: 070-854 90 20