Valberedningen nominerar Nyamko Sabuni till ny partiledare för Liberalerna

På fredag väljer Liberalerna ny partiledare. Efter en öppen och transparent process med tre kompetenta kandidater nominerar Liberalernas valberedning idag Nyamko Sabuni till ny partiledare.

– Valberedningen anser att Nyamko Sabuni har det stöd och de kvalifikationer som krävs för att lyfta och skapa ny kraft inom vårt parti. Hon är kompetent, politiskt erfaren men har samtidigt också kunskap av hur näringslivet fungerar, en viktig egenskap för en liberal ledare. Med Nyamko får Liberalerna en ledare med ett tydligt ledarskap och politiskt mod. Valberedningen föreslår därför att landsmötet till ny partiledare för Liberalerna väljer Nyamko Sabuni, säger Olle Schmidt, ordförande i Liberalernas valberedning.

I valberedningen finns en reservation av Monica Brohede Tellström och Joakim Rönnbäck till förmån för Erik Ullenhag. Ta del av en längre motivering från valberedningen här.

Presskontakt för valberedningen: Adam Alfredsson, 070-298 67 90

Presskontakt för Nyamko Sabuni: Gabriella Ohlzon, 070-781 24 20