Wikström (FP): EU måste ges medel att agera för pressfrihet

Pressmeddelande från Folkpartiet Liberalerna i Europaparlamentet

Efter att Ungern instiftat ett medieråd som lett till självcensur bland landets medier, antog Europaparlamentet på tisdagen en resolution där man kräver att ändringar i EU-länders medielagar och effekten av dessa måste övervakas och utvärderas på EU-nivå.

Europaparlamentariker Cecilia Wikström (FP), som har arbetat med frågan i utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter, välkomnar beslutet:

- Respekten för mediefrihet och medial mångfald i hela EU är fundamental för varje fungerande demokrati. Det är utomordentligt betydelsefullt  att inrätta en mekanism som säkerställer att journalister runt om i EU:s medlemsländer kan rapportera fritt och självständigt utan rädsla för repressalier.

-  I dag saknar EU medel att agera när det gäller pressfrihet. EU måste möta överträdelser med beslutsamhet och kraft. Annars riskerar vi att hamna på ett sluttande plan där inskränkningar i yttrande- och pressfrihet accepteras i tysthet.

- Ungern är det land som går längst, men dessvärre är mediefriheten hotad även i länder som Rumänien, Italien och Frankrike.

Efter att medierådet infördes i Ungern 2011 har landet tappat sexton placeringar i organisationen Reportrar utan gränsers (RSF) pressfrihetsindex, från plats 40 till 56. Enligt RSF är mediefriheten hotad även i Italien, Rumänien, Bulgarien, Grekland, Frankrike - och situationen blir allt mer bekymmersam i Storbritannien.

För mer information, kontakta oss:

Cecilia Wikström (FP) Europaparlamentariker

+ 46 706 28 30 99