Bokslutskommuniké januari-december 2019

Ökad lönsamhet ger utrymme för ökade investeringar i tillväxt

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 81,8 Mkr (68,9) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 19 % (20 %). Organisk nettoomsättningstillväxt uppgick till 14 % (19 %)
  • Repetitiva intäkter uppgick till 44,3 Mkr (37,1)
  • Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om 0,0 Mkr (6,9). Jämförelsetalet är hänförligt till bolagets notering vid Nasdaq Stockholm
  • Justerad EBITA uppgick till 20 Mkr (16) vilket innebär en justerad EBITA marginal om 24 % (23 %)
  • Resultat efter skatt uppgick till 12,1 Mkr (4,2)
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 0,91 kr (0,34) och efter utspädning till 0,91 kr (0,32)

2019 i korthet

• Nettoomsättningen uppgick till 289,7 Mkr (244,3) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 19 % (20 %). Organisk nettoomsättningstillväxt uppgick till 16 % (16 %)
  • Repetitiva intäkter uppgick till 167,2 Mkr (138,5)
  • 2019 belastades av jämförelsestörande poster om 0,9 Mkr (9,4) hänförliga till förvärv och bolagets notering vid Nasdaq Stockholm
  • Justerad EBITA uppgick till 67 Mkr (54 Mkr) vilket innebär en justerad EBITA marginal om 23 % (22 %)
  • Resultat efter skatt uppgick till 39,0 Mkr (24,3)
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 2,94 kr (1,94) och efter utspädning 2,94 kr (1,83)
  • Förvärvat 58% av More intenz AB samt 30% av janjoo AB för att bredda vårt erbjudande

Utdelningsförslag

• Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning om 1,5 kr (1,00) per aktie, på utspädd bas, motsvarande 19,9 Mkr.

VD:s kommentarer

Fjärde kvartalet är vanligtvis Limes bästa och i år var inget undantag. Under kvartalet har våra medarbetare arbetat hårt med att stänga affärer, leverera projekt, släppa nya releaser, integrera förvärv samt rekrytera och utbilda nyanställda.

Tillväxten under det fjärde kvartalet 2019 blev 19 %, varav organisk tillväxt var 14 % jämfört med samma period föregående år. Sverige växer med 12 % och Övriga Norden ökar tillväxten och växer med 53 %.

Trenden är att vi täcker mer av våra kostnader med repetitiva licensintäkter och att personalkostnaderna i förhållande till vår försäljning minskar. Detta leder till att intäkterna blir mer förutsägbara och lönsamheten ökar. I fjärde kvartalet blev justerad EBITA 24 %, jämfört med 23 % föregående år.

Ökad lönsamhet skapar ytterligare utrymme för investeringar, senaste kvartalet i form av rekrytering, etablering på ny marknad och förvärv. Investeringarna för fortsatt tillväxt förväntas att fortsätta under 2020.

Under senaste kvartalet har vi återigen framgångsrikt rekryterat nya anställda. Fler än 20 av dessa började sin upplärning i början av januari 2020. Vi har även påbörjat rekryteringen till vårt nästa traineeprogram med start i början av augusti.

Som tidigare kommunicerats har vi under fjärde kvartalet utvärderat vilken marknad som ska bli vår första utanför Norden. Nu är det bestämt att det blir Nederländerna. Anledningarna är att våra vertikaler (fastighet, energi, partihandel och konsult) är stora där, att kulturen liknar de nordiska ländernas och att tillväxten inom CRM är hög.  Vi söker nu en lokal försäljningschef samt två till fyra säljare och konsulter. Vår erfarenhet från andra marknader är att det kommer att ta tid att bygga upp verksamheten och vi förväntar oss inte att nå lönsamhet de närmsta åren. Fokus ligger initialt på rekrytering, upplärning och att bygga varumärke.

Parallellt med att bearbeta och utvärdera nya förvärvskandidater har vi arbetat med integrationen av de två förvärv som gjordes under tredje kvartalet: Janjoo och More intenz. Janjoo, som vi i första steget köpte en minoritetsandel i, har utvecklats väl och vi är nu än mer övertygade om att deras produkter stärker vårt erbjudande både till nya och befintliga kunder. Vi har därför bestämt att utnyttja den första optionen, av två, och köpa ytterligare 35 % av aktierna i Janjoo. Efter förvärvet äger Lime 65 %. Eftersom Lime har ett starkt kassaflöde finansierar vi förvärvet med egen kassa. Under januari påbörjade vi konsolidering och full integration av verksamheten in i Lime.

Vi på Lime har som ambition att vara ett företag som är bra för samhället och som våra kunder och medarbetare kan vara stolta över. Vi är därför mycket glada att Limes verksamhet nu är klimatpositiv tack vara att vi har investerat i en solcellspark utanför Sjöbo med nollutsläpp av koldioxid. Denna investering täcker hela Limes elförsörjningsbehov och mer därtill. För att få nya insikter kring hur vi kan bli ännu mer jämställda och få bättre mångfald har vi även infört ett mentorskapsprogram, där alla i ledningsgruppen har en nyanställd, kvinnlig medarbetare som mentor.

Första året som börsnoterat bolag har passerat och vi har lyckats nå samtliga av våra finansiella mål: 19 % total tillväxt, varav 16 % organisk tillväxt och 23 % EBITA-marginal. Vi på Lime är stolta över vårt första år som börsnoterat bolag men vi ska inte vara nöjda. Vi som bolag ska alltid sträva efter att utvecklas och bli bättre - vi får inte stå still. Det är så vi fortsätter att leverera stort kundvärde även i framtiden och når långsiktig, lönsam tillväxt.

/Erik Syrén, VD & koncernchef, Lime Technologies AB (publ)

Läs hela rapporten i bifogad PDF

Inbjudan till webcast för presentation av Lime Technologies bokslutskommuniké för januari-december 2019

Torsdagen den 13 februari kl. 09:30, hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes VD och koncernchef, Erik Syrén, och CFO, Magnus Hansson, kommenterar den publicerade rapporten. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Limes investorsida.

Länk till webcasten finner ni här.

Lars Andersson, Head of Investor Relations /+46 704 33 53 83/ lars.andersson@lime.tech

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 februari 2020 kl.08.00 CEST.

Lime hjälper företag från hela Norden att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för ”Customer Relationship Management” - utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har 250 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Bland kunderna finns allt från små enmansföretag till stora organisationer. www.lime-technologies.se