Delårsrapport januari-september 2020

Investeringar och lönsamhetsförbättring

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 75,6 Mkr (68,0) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 11% (23%). Organisk nettoomsättningstillväxt uppgick till 10% (18%)
  • Repetitiva intäkter uppgick till 48,5 Mkr (42,5)
  • Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om 0,0 Mkr (0,0).
  • Justerad EBITA uppgick till 24,7 Mkr (19,3) vilket innebär en justerad EBITA marginal om 33% (28%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 15,0 Mkr (12,1)
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 1,13 kr (0,91) och efter utspädning till 1,13 kr (0,91)

Första 9 månaderna 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 245,6 Mkr (207,9) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 18% (19%). Organisk nettoomsättningstillväxt uppgick till 14% (17%)
  • Repetitiva intäkter uppgick till 143,9 Mkr (122,9)
  • Första halvåret belastades av jämförelsestörande poster om 0,0 (0,9) hänförliga till förvärv och bolagets notering vid Nasdaq Stockholm
  • Justerad EBITA uppgick till 70,0 Mkr (46,9) vilket innebär en justerad EBITA marginal om 29% (23%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 42,6 Mkr (27,0)
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 3,20 kr (2,03) och efter utspädning 3,20 kr (2,03)
  • Förvärvat ytterligare 35% av aktierna i janjoo AB

VD:s kommentarer

Jag kan med stolthet konstatera att vi fortsätter hantera krisen som en tiger. Under tredje kvartalet har vi arbetat hårt tillsammans och vi har fortsatt investera i marknadsföring, försäljning och produktutveckling. Vi har startat vårt största traineeprogram någonsin och har utbildat ett fyrtiotal nya kollegor efter semestern.

Tillväxten under tredje kvartalet var 11 % jämfört med samma kvartal föregående år. Under de senaste 12-månaderna har vår tillväxt varit 18 %. Sverige klarar sig fortsatt bättre än Danmark, Finland och Norge som är mer påverkade av pandemin till följd av hårdare restriktioner.

Som vi beskrev i förra kvartalsrapporten var orderingången från nya kunder svag från mitten av mars till och med maj som en direkt följd Covid-19. Eftersom det finns en viss eftersläpning, vanligtvis två till sex månader, från order till intäkt påverkade detta tillväxten negativt under tredje kvartalet.

I början av pandemin valde vi som nämnt att vara en flexibel leverantör som bland annat pausade abonnemang för befintliga kunder i kris och sköt på första betalningen för nya kunder. Detta innebar att ARR-tillväxten var svagare än normalt.

Våra semestrar valde vi att styra till juli för att åter vara redo tidigt i augusti. Samtidigt valde många företag och dess medarbetare långsemester vilket innebar att det blev svårt för oss att få upp farten i augusti.

Sammanfattningsvis är vi på inga sätt nöjda med kvartalstillväxten och gör löpande åtgärder för att komma tillbaka till normala nivåer.

Däremot har orderingången från och med juni fram till idag varit bättre än föregående år. Vi känner fortsatt att vårt erbjudande är starkt i vår målgrupp och stänger framgångsrikt affärer, inte minst inom våra industrivertikaler fastighet och energi. Vi vill bland annat välkomna Veidekke, Ishavskraft AS, Götene Energi, Karlshamn Energi och Sölvesborgs Energi som nya kunder i det tredje kvartalet.

Samtidigt som vi gör affärer med större företag inom våra industrivertikaler gör vi också många affärer med små- och medelstora företag runt om i Norden. Totalt under kvartalet har vi fått cirka 200 nya kunder i varierande storlekar. Sammantaget är min känsla att affärsklimatet gradvis blir bättre och jag är mer positiv idag än jag var i juli.

Även lönsamheten har successivt blivit bättre. EBITA ökade med 28 % jämfört med samma kvartal föregående år och EBITA-marginalen uppgick till 33 %. Lönsamhetsförbättringen förklaras till stor del av ökad omsättning per anställd, våra abonnemangsintäkter täcker en större del av våra fast kostnader. Vi har haft något lägre övriga kostnader eftersom vi bland annat gör färre resor och konferenser under pandemin. Kundförlusterna och tappade kunder är marginellt högre än normalt och har även fortsättningsvis ingen större påverkan på utfallet.

I både första och andra kvartalet utlovade vi investeringar i tillväxt och att vi skulle vara en tiger istället för en igelkott. Upp till bevis, vad har gjorts och görs?

I augusti startade vi vårt största traineeprogram någonsin. Cirka 40 nya medarbetare började sin upplärning som säljare, konsulter och utvecklare. Historiskt finns det en stark korrelation mellan hur bra vi är på att anställa och vår tillväxt om 2 till 3 år. Känslan är bra, det ska bli kul att följa detta gäng framåt.

Vi har även investerat i produktutveckling. Under fjärde kvartalet kommer vi lansera fler nya produkter och nyheter än någonsin tidigare. Bland annat kommer vi inom kort lansera Lime e-signering där våra Lime CRM-kunder kan signera sina offerter och avtal digitalt med exempelvis Bank-id. En annan nyhet i Lime CRM är Lime BI där man kan analysera data på djupet och via rapporter och grafer visualisera utfallen. Även i Lime Go släpper vi en ny stor release. Produkten har genomgått ett genomgripande lyft och blir än mer användarvänlig.

Under kvartalet har vi också aktivt letat efter förvärv. I enlighet med vår förvärvsstrategi letar vi efter företag vars mjukvara kan verka som tilläggsmoduler till våra plattformar Lime Go och Lime CRM. Syftet är att stärka produktportföljen för nya och befintliga kunder. Parallellt med detta undersöker vi även möjligheten att köpa CRM-företag som kan verka som en plattform på nya marknader. Vi har inte funnit något som passat under året men vi fortsätter sökandet.

Det är fortfarande svårt att förutspå hur Covid-19 kommer påverka kommande kvartal. Min uppfattning och vår strategi kvarstår, vi kommer fortsätta att prioritera tillväxt genom investeringar i försäljning, marknadsföring och produktutveckling. Jag är helt övertygad om att när krisen är över kommer vi stå starkare än någonsin. Nu är det fullt fokus på fjärde kvartalet som gäller!

Erik Syrén, VD & koncernchef, Lime Technologies AB (publ)

Läs hela rapporten i bifogad PDF

Inbjudan till webcast för presentation av Lime Technologies delårsrapport för januari-september 2020

Torsdagen den 22 obtober kl 09:30, hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes VD och koncernchef, Erik Syrén, och CFO, Magnus Hansson, kommenterar den publicerade rapporten. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Limes hemsida.

Länk till webcasten finner ni här.

Lars Andersson, Head of Investor Relations /+46 704-33 53 83 / lars.andersson@lime.tech

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2020 kl.08.00 CET.

Lime hjälper företag från hela Norden att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för ”Customer Relationship Management” - utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har 290 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Gävle, Oslo, Köpenhamn, Utrecht och Helsingfors. Bland kunderna finns allt från små enmansföretag till stora organisationer.

www.lime-technologies.se

Citat

EBITA ökade med 28 % jämfört med samma kvartal föregående år och EBITA-marginalen uppgick till 33 %. Min uppfattning och vår strategi kvarstår, vi kommer fortsätta att prioritera tillväxt genom investeringar i försäljning, marknadsföring och produktutveckling.
Erik Syrén, VD & koncernchef, Lime Technologies AB (publ)