Nordens bästa smaker i Delikatessen

De nordiska länderna är temat för Stockmanns höstkampanj Norden Runt. Den uppskattade och tidlösa skandinaviska stilen inspirerar denna säsong både mode, inredning och mat.

Norden och det nordiska köket står högt i kurs just nu. Och visst finns det en hel del läckerheter från både hav, skog och ängar: naturens egna råvaror, som är kärnan i det nordiska köket.

I Stockmann Delikatessen är det skandinaviska utbudet med närproducerad mat, färska bär och fisk en självklarhet. I Delikatessen finns massor av läckerheter som nordborna gillar, inklusive ett mångsidigt utbud av bröd.

”I Delikatessen bjuder vi verkligen på Nordens bästa smaker. Norden Runt-kampanjen startades med ett delikatesstorg där ett flertal lokala producenter presenterade sina fina produkter: närmat när den är som bäst.”, berättar Delikatessens direktör Susanna Ottila.

Mästerkockens toppmeny

Prisbelönta köksmästaren och Tallink Silja Head of Restaurant Services Matti Jämsén har komponerat en meny med nordisk känsla för Stockmanns kunder. Jämséns röda tråd är smakpar från de nordiska länderna: ost och selleri från Danmark, kräftor och Västerbottensost från Sverige, kammussla och blomkål från Norge, ren och vita vinbär från Finland och äpple och Skyr-kvarg från Island.

Matti Jämsén gästar Delikatessen och tillreder de bästa bitarna från sin nordiska meny: i Hagalund torsdag 1.9 kl. 15–19, i Helsingfors centrum fredag 2.9 kl. 15–19 och i Tammerfors lördag 3.9 kl. 12–16.

Förutom Jämséns meny får Delikatessens kunder även ta del av matredaktör Sanna Kekäläinens recept för en lyckad höstmiddag: bjud på toast skagen på eget vis och överraska matgästerna med drip cake med hallon.

Sanna Kekäläinen tipsar: ”Denna höst är mormors recept på tapeten. En uppdaterad version av 70-talsklassikern med frusna tranbär och het kinuskisås är att blanda olika sorters röda bär och servera med en karamellsås som smaksatts med flingsalt.”

Matsvinn blir delikatesser

Den nationella Matsvinnsveckan firas i Delikatessen i Helsingfors centrum med en temadag onsdagen 31.8. Delikatessens kock Alexander Trivedi tillreder maträtter av matsvinn i Delikatessens pop-up-restaurang och Stockmanns miljöexpert Susanna Segercrantz berättar om Stockmanns åtgärder för att minska på matsvinnet. I Delikatessen i Hagalund berättar kvalitetsassistent Mikko Heinonen om Delikatessens ansvarsfullhet.

Tilläggsinformation: PR@stockmann.com

Bilder: https://www.flickr.com/photos/stockmanngroup/