Stockmannkoncernens moderbolag Stockmann Oyj Abp ändrar sitt namn till Lindex Group Abp – varuhusen fortsätter under Stockmanns varumärke

STOCKMANN Oyj Abp, Pressmeddelande 21.3.2024 kl. 16.16 EET

Stockmann Oyj Abp:s ordinarie bolagsstämma, som hölls i dag den 21 mars 2024, har beslutat att ändra namnet på Stockmannkoncernens moderbolag Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Oyj. De nya parallella företagsnamnen kommer att vara Lindex Group Abp på svenska och Lindex Group plc på engelska.

Moderbolagets namnförändring inverkar inte på Stockmannvaruhusens ikoniska varumärke, varuhusens namn eller nätbutiken. Lindex modebutiker och e-handel fortsätter även på motsvarande sätt sin verksamhet under det nuvarande Lindex varumärket. En bild som illustrerar koncernens tidigare och nya varumärkeshierarki finns som bilaga till detta meddelande.

Som en del av ändringen inför bolaget en ny logotyp, vilken också är bifogad till detta meddelande. Koncernen tar först i bruk det nya namnet och den nya logotypen i juridiska sammanhang samt i sin koncernkommunikation och investerarrelationer. Domännamnet för koncernens webbsidor stockmanngroup.com kommer att ersättas med ett nytt domännamn, som är lindex-group.com. Förändringar relaterade till moderbolagets nya namn görs stegvis.

Namnförändringen kommer att registreras i det finska handelsregistret uppskattningsvis den 22 mars 2024, och i samband med detta kommer bolagets namn att ändras i värdeandelssystemet samt Nasdaq Helsinkis handelssystem. Som en följd av namnförändringen kommer även aktiens nuvarande handelskod STOCKA att ändras. Den nya handelskoden förväntas vara LINDEX. Ändringarna förväntas verkställas inom några arbetsdagar. Bolaget kommer att publicera ett separat börsmeddelande om ändringarna då namnförändringen har registrerats i det finska handelsregistret.

ISIN-koden för bolagets aktie (FI0009000251) samt bolagets FO-nummer (0114162-2) bibehålls oförändrade.

Bakgrund
Såsom tidigare meddelats i Stockmann Oyj Abp:s pressmeddelande den 23 februari 2024, återspeglar moderbolagets namnförändring Lindex förstärkta roll inom koncernens affärsverksamhet. Lindex har under de senaste åren innehaft en central roll i att stärka koncernens prestation, vilket kan ses i den strategiska omfokuseringen av koncernens affärsverksamheter på Lindex, såsom Stockmann Oyj Abp meddelade i ett börsmeddelande den 25 september 2023. Lindex stod år 2023 för två tredjedelar av Stockmannkoncernens omsättning och genererade ett justerat rörelseresultat på över 90 miljoner euro.

Ytterligare information:
Kommunikation & investerarrelationer
Stockmannkoncernens MediaDesk tel. +358 50 389 0011, e-post: info@stockmann.com

Stockmannkoncernen är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som har två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag, vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Lindex är det ledande bolaget inom underkläder i Norden och är en föregångare inom hållbarhet. Stockmann är ett varuhusbolag för kvalitativa varumärken i Finland och Baltikum med syfte att vara en marknadsplats för det goda livet. Stockmannkoncernens omsättning uppgick år 2023 till 952 miljoner euro och bolaget hade ca 5 800 anställda. Stockmann Oyj Abp grundades år 1862 och bolagets aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.stockmanngroup.com