Liquid Wind säkrar 40 miljoner kronor i finansiering för att producera elektrobränsle

Liquid Wind har säkrat 40 miljoner kronor i aktieinvesteringar. Investerare i bolaget är bland annat Alfa Laval, Carbon Clean, Falkor, Haldor Topsoe, Siemens Energy och Uniper. Finansieringen kommer att användas för att utveckla bolagets första anläggning för produktion av eMetanol, men också för att påbörja utvecklingen av kommande anläggningar.

Liquid Wind är ett ”Power-to-Fuel” företag som utvecklar anläggningar för att producera koldioxidneutralt flytande bränsle, s.k. eMetanol som initialt kommer att säljas som ett koldioxidneutralt fartygsbränsle. Den marina sektorn förbrukar hela 350 miljoner ton fossilt bränsle per år och eMetanol innebär en möjlighet att ställa om till en mer hållbar sjöfart. Om marinindustrin byter ut det fossila bränsle som används idag mot eMetanol så beräknas de fossila koldioxidutsläppen minska med 94%.

Liquid Wind utvecklar just nu den första eMetanol-anläggningen i Örnsköldsvik. Liquid Wind siktar på att ha etablerat 500 anläggningar till år 2050, baserat på en affärsmodell anpassad för att snabbt kunna skala upp och möta den växande efterfrågan på koldioxidneutralt bränsle. Om målet 500 anläggningar nås skulle det innebära minskat utsläpp av 50 miljoner ton koldioxid årligen, vilket motsvarar Sveriges totala utsläpp.

Flera samarbetspartners, däribland Alfa Laval, Carbon Clean, Falkor, Haldor Topsoe, Siemens Energy och Uniper, bistår med teknik, expertis och kapital för att hjälpa Liquid Wind att ro projektet i hamn.

- Allt fler etablerade företag vill vara med och möjliggöra en mer hållbar framtid där beroendet av fossila bränslen har minskat, säger Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind. Vi är stolta över samarbetet med dessa världsledande företag, som ger oss tillgång till expertis och ekonomiska muskler som krävs för att möjliggöra övergången till en hållbar energiförbrukning och minskade koldioxidutsläpp.

Liquid Wind’s ekonomichef, Tuya Bold, tillägger:

-Suget efter att investera i cleantech- och ESG-bolag är starkt och ökade ännu mer när ESG-fonderna överträffade S&P 500 index under pandemin. Den heta marknaden ger bra förutsättningar för finansiering av en fortsatt stark utveckling för Liquid Wind, och därmed bolagets förutsättningar att ge bra avkastning.

Liquid Wind har även tagit in kapital genom ängelinvesterare och crowdfunding, något som har möjliggjort för mindre investerare att vara med och stödja klimatåtgärder och påskynda utvecklingen av elektrobränsle.

- Crowdfunding har varit en viktig finansieringskälla för Liquid Wind, särskilt i början av vår verksamhet. Det är ett bra sätt att möjliggöra för enskilda människor att effektivt "rösta på" den framtid de vill se. Förutom ekonomiskt stöd har vi också fått värdefulla kontakter och ambassadörer genom crowdfunding, säger Claes Fredriksson

Liquid Wind räknar med att ha säkrat finansieringen för den första anläggningen i början av 2022. Därefter startar byggnationen och produktionen av eMetanol beräknas starta i början av 2024.

För mer information, kontakta:

Allie Downes, Marketing Manager, Liquid Wind
Allie@LiquidWind.se

Claes Fredriksson
VD & Grundare
claes@liquidwind.se

Fakta om Liquid Wind

Liquid Wind är ett Power-to-Fuel-bolag som arbetar för en hållbar värld. Liquid Winds fokus är att utveckla, finansiera, bygga och driva anläggningar för produktion av eMethanol, för att påskynda övergången till koldioxidneutral marin och transport. Anläggningarna kommer att producera ett koldioxidneutralt flytande bränsle och på så sätt kan Liquid Wind erbjuda sina kunder en möjlighet att snabbare uppnå sina hållbarhetsmål. Liquid Wind är baserat i Göteborg. www.LiquidWind.se

Allt fler etablerade företag vill vara med och möjliggöra en mer hållbar framtid där beroendet av fossila bränslen har minskat. Vi är stolta över samarbetet med dessa världsledande företag, som ger oss tillgång till expertis och ekonomiska muskler som krävs för att möjliggöra övergången till en hållbar energiförbrukning och minskade koldioxidutsläpp.
Claes Fredriksson, VD och grundare, Liquid Wind
Tuya Bold, Ekonomichef, Liquid Wind