Återkrav upphävs och sjukersättning återställs efter dom i förvaltningsrätten

Försäkringskassan återkrävde utbetald sjukersättning om närmare 550 000 kr avseende en tioårsperiod för en medlem i IF Metall, samt minskade även sjukersättningen framåt, från hel till halv nivå.

Efter att tagit del av inlägg i medlemmens sociala medier ansåg Försäkringskassan att hon uppvisade en halv arbetsförmåga. Medlemmen har en mycket allvarlig nackskada efter en bilolycka. Hon har en nackkrage men kan korta stunder ta av sig den och då syns inte hennes skada. Hon har under en period ägnat sig åt ridning som en del av föreskriven sjukgymnastik. Vidare har hon tre små hundar och är delägare i en liten kennel, men det är inte hon själv som har hand om verksamheten utan hennes väninna samt maken. Hon följer dock med på utställningar ibland vilket hamnar i sociala medier. Det var bilder från dessa olika aktiviteter och situationer som Försäkringskassan hade tagit del av och lagt till grund för besluten om indragning och återkrav av sjukersättning.

I återkravsärenden är det höga beviskrav och bevisbördan ligger på Försäkringskassan. Efter muntlig förhandling i förvaltningsrätten konstaterar domstolen att Försäkringskassans utredning i huvudsak består av olika källor på internet, som inte kan anses ge en heltäckande bild av medlemmens besvär och därför har ett begränsat bevisvärde. Förvaltningsrätten konstaterar också att mot Försäkringskassans utredning står de medicinska underlagen, av vilka det framkommer en mycket omfattande smärtproblematik med inskränkt rörlighet, yrsel och kognitiva nedsättningar, med behov av flera dagars återhämtning efter aktiviteter. Aktiviteterna som Försäkringskassan hänvisar till kan enligt domen inte jämföras med en arbetsförmåga och medlemmen har därför rätt till fortsatt hel sjukersättning och är inte återbetalningsskyldig. Försäkringskassan överklagade inte domen.

Dom meddelad 2024-06-05 av Förvaltningsrätten i Uppsala, mål nr 2466-23 och 4231-23. Ombud i målet var förbundsjurist Anne Rajmic, tel. 08-676 63 21.