LO-TCO Rättsskydds seminarier i Almedalen 2014

1. Rättslös, skyddslös, värnlös? Ett seminarium om de mest utsatta på svensk arbetsmarknad

Dag:

29/6 2014 10:00 - 11:30

Plats:

Terrassen, Restaurang Hamnplan 5

Beskrivning av evenemanget

Vad kommer hända de tusentals bärplockare som just nu är på väg till Sverige? Kommer de att få ut den lön som utlovats? Eller kommer de att bli strandsatta här som tidigare? Vad händer med alla andra arbetstagare som numera får komma hit när de fått löfte om jobb? Vilket skydd har de utländska chaufförer och byggnadsarbetare som arbetar i Sverige för löner långt under kollektivavtalen? Hur skyddar vi de många tusentals papperslösa personer som uppehåller sig i Sverige varje år? Många talar om att vi håller på att utveckla något som skulle kunna kallas ”arbetsmarknadstrafficking” där människor luras till Sverige för att arbeta till usla löner och arbetsvillkor utan rättsligt skydd. Fungerar dagens avtal och lagar för dessa problem? Hur påverkar detta löntagarkollektivet, företagare och den svenska arbetsmarknaden på lång sikt? Hur resonerar politikerna? Vad tänker parterna? Seminariet inleds av chefsjuristen Dan Holke därefter en redovisning av det aktuella rättsläget.

Medverkande:

Johan Andersson, Riksdagsledamot, Socialdemokraterna. Hanif Bali, Riksdagsledamot, Moderaterna. Ellinor Gudmundsson, Förbundsjurist, LO-TCO Rättsskydd. Maria Fridolin, Förbundsjurist, LO-TCO Rättsskydd. Ameli Andersson, Ombudsman, Kommunal. Samuel Engblom, Chefsjurist, TCO. Karin Ekenger, Arbetsmarknadsexpert, Svenskt Näringsliv. Dan Holke, Chefsjurist, LO-TCO Rättsskydd. Mikael Romero, Moderator, Romero PR.

2. För frisk för Försäkringskassan – för sjuk för Arbetsförmedlingen

Dag:

1/7 2014 12:45 - 14:00

Plats:

Terrassen, Restaurang Hamnplan 5

Beskrivning av evenemanget

För frisk för Försäkringskassan - för sjuk för Arbetsförmedlingen är en verklighet för många som drabbats av svåra sjukdomsbesvär. Många hamnar idag oförskyllt mellan myndigheternas stolar. Trots flera försök av riksdag och regering har man inte lyckats lösa problemen i försäkringen. Alla pratar om rehabilitering, men få sjuka får sådan hjälp i praktiken. Vad gäller egentligen? Vad är avsikten med försäkringen? Vad fyller den för funktion? Är det rimligt att pröva svårt sjuka människor mot en fiktiv arbetsmarknad utan hänsyn till ålder, geografisk ort och förekomsten av lämpligt arbete? Vilka krav ställs på individen? Ställs motsvarande krav på myndigheter och andra aktörer? LO-TCO Rättsskydd tillsammans med professor Ruth Mannelqvist, Umeå universitet, presenterar några fall från verkligheten och diskuterar försäkringens syfte och utveckling. Vilka är dagens problem och vilka möjliga lösningar finns? Hur resonerar politikerna från våra två största partier?

Medverkande:

Ruth Mannelqvist, Professor, Umeå Universitet. Tomas Eneroth, Riksdagsledamot, Socialdemokraterna. Lars Gustafsson, Riksdagsledamot, Kristdemokraterna, representant från Försäkringskassan, Magnus Eriksson, Förbundsjurist, LO-TCO Rättsskydd. Kerstin Burman, Förbundsjurist, LO-TCO Rättsskydd. Mikael Romero, Moderator, Romero PR.