Seminarier i Almedalen 2013

Lokal : Terrassen

Förtäring: Kaffe och bulle

Anställningsskydd under nedmontering?

Anställningsskydd under nedmontering? Fungerar dagens lagstiftning som det var

tänkt på en arbetsmarknad i stark förändring? Ger den de anställda en rimlig trygghet?

Hur ska balansen mellan flexibilitet och trygghet se ut? Debatt mellan politiker

från riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Medverkande: Annett Olofsson, förbundsjurist, LO-TCO Rättsskydd. Annika Ewerbladh, förbundsjurist,

LO-TCO Rättsskydd. Jonas Sjöstedt, partiledare, (V). Katarina Brännström, riksdagsledamot,

(M). Patrik Björck, riksdagsledamot, (S). Christer Nylander, riksdagsledamot, (FP).

Göran Lindell, riksdagsledamot, (C). Andreas Carlson, riksdagsledamot, (KD).

Måndag 1 juli kl 12.30–13.30

Arra ngör: LO-TCO Rättsskydd

Lokal : TCO parken

Kan en tjänsteman bli arbetsskadad?

Beskrivning av evenemanget
Psykisk ohälsa på grund av jobbet är ett stort problem för många tjänstemän. Arbetslivet blir allt mer gränslöst och arbetstid och fritid flyter ihop. Trots detta anmäls allt färre arbetsskador på grund av psykisk ohälsa. Täcks tjänstemännens arbetsvillkor av arbetsskadeförsäkringen?

Utökad beskrivning av evenemanget
Psykisk ohälsa på grund av jobbet är ett stort problem för många tjänstemän. Sjukfrånvaro på grund av psykisk ohälsa drabbar i större utsträckning kvinnor än män och skillnaderna mellan könen i detta avseende är störst i tjänstemannayrken. Rapporter om tjänstemännens arbetsvillkor visar att arbetslivet blir allt mer gränslöst och att arbetstid och fritid flyter ihop. Krav på att ständigt vara tillgänglig, att arbeta oregelbundna arbetstider eller regelbunden övertid innebär risk för stressrelaterade besvär. Trots detta anmäls allt färre arbetsskador på grund av psykisk ohälsa. Högsta förvaltningsdomstolens har i en dom 2010 slagit fast att det är sannolikt att hög arbetsbelastning och stress kan leda till psykisk ohälsa. Har detta inneburit att fler arbetsskador blivit godkända på grund av psykiska besvär? Hur ser praxisen ut? Varför anmäls inte fler arbetsskador på grund av psykisk ohälsa? Täcks tjänstemännens arbetsvillkor av arbetsskadeförsäkringen?

Medverkande:

Kerstin Burman, förbundsjurist, LO-TCO Rättsskydd. Elisabeth Östman, förbundsjurist, LO-TCO Rättsskydd. Jana Fromm, utredare, TCO. Daniel Gullstrand, utredare, Unionen.