Förbättrade attityder mot HBT-personer

De senaste tio åren har attityderna till HBT-personer förbättrats på arbetsplatserna. Men än återstår en hel del att göra för att bli av med diskrimineringen på grund av sexuell läggning. Det visar LO-rapporten Öppenhet i arbetslivet som presenterades idag.

– Jämfört med den undersökning som Arbetslivsinstitutet gjorde i början på 2000-talet så ser vi att fördomarna mot hbt-personer har minskat. Idag uppger två av tio att deras arbetskamrater har sådana fördomar. Det är naturligtvis orimligt mycket men ändå bättre än för tio år sedan då fyra av tio menade att det fanns sådana fördomar på deras arbetsplats., säger Ulla Lindqvist, vice ordförande på LO. /

Undersökningen visar också att det idag är lättare att vara öppen om sin sexuella läggning på arbetsplatsen. Sex av tio anser det.

Det finns dock en skillnad mellan olika anställningsformer. Det är lättare att vara öppen, samt att säga ifrån när någon skämtar om hbt-personer, om man har en fast anställning. Personer med tidsbegränsade anställningar har lägre kunskap om arbetsgivarens ansvar att förebygga diskriminering och på vilket sätt facket kan hjälpa den som blivit utsatt.

Undersökningen visar också att LO-medlemmar i lägre utsträckning än TCO- och SACO-medlemmar är beredda att aktivt bryta med dessa fördomar. Likaså att LO-medlemmarna har mindre kunskap om vilka verktyg mot diskriminering som finns på arbetsplatsen. Däremot är deras kunskap om fackets roll och funktion bättre känd än inom TCO och SACO.

– Det är viktigt att öka kunskapen om hur diskriminering mot hbt-personer hanteras på ens arbetsplats. Det tror jag skulle få fler att våga säga ifrån, säger Ulla Lindqvist.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.