Cleantech Invest portföljbolag Swap.com tar in 19 miljoner euro

Cleantech Invest portföljbolag Swap.com (Swap.com Services Oy) har stängt en investeringsrunda på 19 miljoner euro. Ett antal investerare deltog i rundan som leddes av svenska eEquity. Finansieringen innebär att Swap.coms har attraherat totalt 46 miljoner euro i riskkapital. De nya pengarna kommer att användas till att fortsatt öka Swap.coms tillväxt.

Cleantech Invest Plc har efter investeringsrundan ett effektivt ägande av 5.3%. Cleantech Invest samt av Cleantech Invest delägda bolag äger totalt 16.1% av Swap.com efter transaktionen. Siffran tar inte hänsyn till eventuell utspädning baserat på resultatbaserade optioner.

Swap.com säljer använda varor på kommission online. Företaget, som grundades i Finland, har haft 180% årlig tillväxt och har nu mer än 1.5 miljoner unika varor i lager. Swap har sitt logistikcenter i Bolingbrook, Illinois.

Cleantech Invest VD, Alexander Lidgren:

“Vi hälsar de nya ägarna varmt välkomna. Swap.com har som mål att dominera marknaden inom den snabbt växande online-handeln med begagnade varor, som idag växer fram mellan den traditionella e-handeln med bolag som Amazon och peer to peer handel med bolag som Ebay. Swap.com omdefinierar handel med använda varor och möjliggör en förändring i vårt konsumtionsmönster. Investeringsrundan är en av de största för Nordiska start-ups och reflekterar möjligheten för Swap.com att bli ett multimiljadbolag i dollar.”

Swap.com Oys VD och medgrundare, Dr. Juha Koponen:

“Vi har bara skrapat på ytan av marknaden. Det finns hisnande mängder oanvända och outnyttjade begagnade varor till ett värde av  över hundra miljarder dollar årligen. Trots att det finns stor efterfrågan på begagnade varor har handeln inte växt i motsvarande utsträckning, då det inte har funnits praktiska och enkla sätt att köpa dessa varor på nätet. Samtidigt handlar mer än 30% av Amerikaner begagnat och kommissionsbaserat årligen, vilket gör att vi har en enorm möjlighet att göra skillnad. Denna investeringsrunda, ledd av e-handels-fokuserande eEquity, ger oss resurser att skala upp och bli ett ”household name” i USA.“

Carnegie Investment Banking agerade som ensam finansiell rådgivare till Swap.com Services Oy i finansieringen.

För mer information se Swap.com’s press meddelande

Juha Koponen, CEO of Swap.com Services OyTel. +1 630 750 7434, juha@swap.com

Certified Advisor - Access Partners Oy, tel. +358 9 682 9500

Swap.com i korthet