• Loudspring/

Cleantech Invests portföljbolag Enersize tecknar nya avtal med cementfabrik samt dieselmotortillverkare

Enersize Oyj har tecknat två nya fristående avtal för installation av bolagets system för mätning och effektivitetsanalys av industriella tryckluftssystem hos Beijing Foton Cummins Engine Co. Ltd samt BBMG Liulihe Cement. Den sammanlagda tryckluftskapaciteten i de bägge fabrikerna uppgår till nära 3MW.

Beijing Foton Cummins Engine är ett joint venture mellan Beiqi Foton Motor, som är en tidigare Enersizekund, och Cummins, som är ett US Fortune 500 företag och en ledande tillverkare av dieselmotorer.

BBMG Liulihe Cement plant är en del av statligt delägda BBMG Corporation som är listat på Hong Kong-börsen. BBMG är en av Kinas största tillverkare av byggnadsmaterial och arbetar aktivt för att bli ledande inom den cirkulära ekonomin.

Enersize del av årliga besparingar som uppnås i projektet kommer att avtalas med kunden i en andra projektfas när besparingspotentialen har uppmätts och identifierats genom Enersize system. Projektets installationsfas beräknas påbörjas under Q2 2017.

Sami Mykkänen, VD Enersize, kommenterar:

”Vårt nya kontrat med Foton Cummins grundar sig i goda resultat från vårt pågående projekt med Foton Beiqi i deras fordonsfabrik i Peking vilket återigen visar på värdet att få in foten hos dessa större koncerner och visa dem vad vi kan åstadkomma. BBMG passar även de in perfekt då de har många fabriker spridda över Kina och vi är glada över att vi nu lyckats säkra ett första projekt med dem.“

Christian Merheim, Enersize styrelseordförande kommenterar:

För mig som styrelseordförande är det upplyftande att se hur Sami och vår kinesiska säljorganisation nu säkrar kontrakt efter kontrakt. Vi har spenderat det senaste året på att stärka vår försäljningspipeline och nu börjar vi se de första resultaten av allt hårt arbete som lagts ned.”

För mer information om Enersize, vänligen kontakta:

Christian Merheim, styrelseordförande

Telefon: +46(0)708-182 853

E-post: christian.merheim@enersize.com

För mer information om Cleantech Invest, vänligen kontakta: