• Loudspring/

Cleantech Invests portföljbolag Nocart 200 MUSD har satt spaden i marken för Zambias solhybridkraftverk

Tidigare i år meddelade Cleantech Invests portföljbolag Nocart att man undertecknat ett kontrakt på 200 MUSD för att utveckla ett solhybridkraftverk i Shangombo distriktet av Western Province, Zambia.

VD Vesa Korhonen rapporterar med glädje från Zambia att projektet går enligt plan:

"Projektet löper enligt utsatt tidsschema. Produktionen påbörjades i maj, med att anställa de första lokala medarbetarna och betalningar för projektet som även de skett såsom överenskommet. De första utgrävningarna på den framtida platsen har redan gjorts och vi tror att vi snart kan leverera komponenter och anläggningar till Shangombo. "

I Zambia är tillgången till tillförlitlig el bristfällig, och landet upplever ett kraftigt underskott på 2400 megawatt årligen. Detta projekt från Nocart kommer att ge tillräckligt med el för att begränsa detta årliga strömunderskott och potentiellt generera tillräckligt överskott för att exportera el till Angola och eventuellt Namibia.

Den avsedda användningen för majoriteten av el från Nocarts kraftverk kommer att vara för sockerproduktion och för de omgivande byarna i regionen. Fram till dess att uppbyggnaden av sockerraffinaderiet är färdig, förväntas överflödig kraftproduktion exporteras till grannländerna, vilket ger intäkter till Zambia.

Detta projekt i Zambia förväntas vara det första av många för Nocart, som har en pipeline av potentiella projekt värda över en miljard USD. Enligt VD Vesa Korhonen är marknadspotentialen för förnybar energi i Afrika 300 miljarder euro årligen.

Lassi Noponen, ordförande för Cleantech Invest och Nocart styrelseledamot hade följande att säga:

"Det har varit fantastiskt att följa Nocarts resa från uppstartsbolag till ett företag som levererar stora infrastrukturprojekt. Vi har stor tilltro till Vesas förmåga att fortsätta leverera eftersom han är en entreprenör som inte luta sig tillbaka och väntar på att framgång ska hända, han går ut och ser till att det händer. "

"Det är också väldigt uppmuntrande att se de strategiska affärsförbindelserna som bildas mellan företrädare från Zambia, Finland och Nocart själv, Vesa träffade nyligen  utrikesminister Harry Kalaba i Ständerhuset i Finland. Sådana relationer kommer att bli allt viktigare för att kovertera Nocarts projektpipeline till ordrar. "

Detta projekt i Zambia består av ett 30-40 MW soldiesel hybrid kraftverk och är den första delen av ett 100 MW solhybrid kraftverk. Nocart kraftverk kommer att leverera el till ett 30 000 hektar sockerrörsplantage- och sockerraffinaderi och förväntas krossa cirka 6 000 000 ton sockerrör per år och producera cirka 800 000 ton socker.

Vesa Korhonen, CEO of Nocart Oy. Tel:+358 50 5700 952, vesa.korhonen@nocart.fi

Nocart i korthet

Nocart levererar distribuerade kraftverk som kombinerar sol, vind, bio och andra energikällor samt energilagring för elproduktion av stamnätskvalitet. Leveransens hjärta är Nocarts proprietära mjukvarustyrda PMU (Power Management Unit) som styr produktion, lagring och distribution av ström. Andra komponenter i kraftverket är underleverantörer från utvalda leverantörer. www.nocart.com