Loudspring signerar avtal för 2,5 M€ konvertibelt skuldebrevslån med NEFCO

Loudspring har skrivit under ett avtal för ett konvertibelt skuldebrevslån med Nordiska Miljöfinansieringsbolaget NEFCO. Lånet uppgår till högst 2,5 M€. NEFCO har rätt att konvertera det utnyttjade lånet helt eller delvis till ett konverteringspris på 1,00 € per aktie. Konverteringstiden börjar 24 månader efter, och slutar 30 månader efter kontraktets signeringsdatum. Lånetiden är högst 7 år. Skuldebrevslånet förutsätter godkännandet av 2 500 000 så kallade specialrättigheter i Loudsprings bolagsstämma, som sammankallas skilt.

Loudspring kan lyfta lånet i delar och lånet kommer att användas till att påskynda tillväxten av utvalda portföljbolag som är verksamma inom sektorerna för energi- och resurseffektivitet. Dessa företag är verksamma inom olika teknologiska branscher och söker nu tillväxt på marknader utanför Europa.

Magnus Rystedt, VD för NEFCO ser investeringen i flera bolag via Loudspring som en god möjlighet: ”Genom denna investering kan vi uppnå större miljöpåverkan samtidigt som vi minskar vår finansiella risk. Då de utvalda företagen planerar att expandera sin verksamhet ligger detta projekt i linje med NEFCOs strategi att främja tillväxten av gröna Nordiska företag på den globala marknaden.”

Lassi Noponen, VD; Loudspring: Loudspring sparar naturresurser globalt med hjälp av teknologi från Norden. Vi är därmed glada att inleda vårt samarbete med NEFCO som är ett prestigefyllt internationellt finansinstitut från Norden som haft en nyckelroll i finansieringen av Nordisk miljöteknologi. Vi ser fram emot att fördela tillväxtkapital till våra kärninnehav för att påskynda deras tillväxt och räknar också med att den överenskomna finansieringen kommer att vara gynnsam för Loudsprings aktieägare.

Om NEFCO

NEFCO är ett internationellt finansinstitut (International Financial Institution, IFI) som grundades 1990 av de fem Nordiska länderna – Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. NEFCO har som specifik uppgift att stödja grön tillväxt, hållbar utveckling och bekämpa klimatförändringen. NEFCO har finansierat över 700 små- och medelstora, privata och publika projekt i flera olika sektorer i 60 länder, med ett starkt fokus på Östeuropa, Östersjöregionen, Arktiska regionen och Barentsregionen. NEFCOs huvudkvarter är beläget i Helsingfors i Finland. NEFCO har även kontor i Kiev, Ukraina och är representerade genom långvariga, engagerade konsulter i Sankt Petersburg, Ryssland. Läs mer på www.nefco.org.

Lassi Noponen, VD Loudspring Plc. Tel. +358 40 501 5127, lassi.noponen@loudspring.earth

Thomas Bengtsson, Styrelseordförande Loudspring Plc. Tel. +46 70 515 40 40, thomas.bengtsson@loudspring.earth

Access Partners Oy, Certified Advisor. Tel. +358 9 682 9500

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Loudspring Ab (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 November 2018 kl. 09:00 CET.

Loudspring i korthet.

Loudspring är en industriell grupp som fokuserar på att spara naturresurser. Vi äger och förvaltar Nordiska tillväxtföretag som tillför en stor miljömässig nytta. Vi har en diversifierad portfölj för att balansera utvecklingen i de individuella bolagen. Våra teknologier sparar energi, vatten och material i industrin, i fastigheter och i människors vardag. Vår verksamhet består av två delar: Loudspring Industry – majoritetsägda verksamheter, and Loudspring Ventures – ägande i minoritetsposter.

Företagsgruppen är noterad är noterad på First North Finland med ticker LOUD and First North Stockholm med ticker LOUDS.

www.loudspring.earth

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/loudspring/